Societat

La retallada s'instal·la a casa

Els ciutadans passen la tisora pel pressupost familiar i retallen en serveis de neteja domèstica, cangurs dels més petits i acompanyament de gent gran

La formació, i sobretot l'anglès, és de les poques partides que es mantenen

Retalla el govern, retallen les empreses i ara retallen les famílies. Els plans de reajustament econòmic impulsats des de les administracions públiques han traspassat la frontera de l'àmbit privat. Les economies familiars estan posant fre de manera dràstica i evident a diverses despeses domèstiques i activitats quotidianes que fins ara es consideraven del tot normals, assumibles i irrenunciables. No és fàcil saber per on estan passant les tisores els catalans, però una repassada a diverses empreses i activitats econòmiques relacionades amb el dia a dia de les famílies demostra que les professionals del servei domèstic, les cangurs, els professors de música, els propietaris de restaurants de menú diari i els corredors d'assegurances ja estan rebent les conseqüències dels ajustos domèstics.

Dones de no fer feines

Asishogar és una empresa amb seu a Barcelona especialitzada a oferir a particulars serveis de neteja i acompanyament de gent gran, entre altres facilitats. Josep Méndez, el seu màxim responsable, va agafar el negoci el 2008 i tenia una projecció ascendent fins ara, que s'ha estancat. Explica que la demanda de noies de fer feines per anar a treballar a cases particulars “ha caigut entre un 20% i un 30%”. El seu rostre és de preocupació, perquè a la davallada de la demanda de particulars s'afegeixen diverses factures que té pendents de cobrar pels serveis que ha prestat a empreses per a les quals també treballa. “Tinc pendent encara una factura de 4.000 euros per una neteja de fi d'obra, i al setembre em van tornar tres rebuts. No m'havia passat mai”, puntualitza.

Méndez té ara una llista d'espera més llarga de noies que van a buscar feina després que les hagin despatxat de la casa on feien la neteja. “Molts clients duren dos mesos i prou. Hi ha també molts casos de gent que abans contractava una dona per a quatre hores durant dos dies a la setmana i que ara ha retallat a tres hores cada quinze dies”, explica el gerent d'Asishogar. La contractació de personal per cuidar gent gran a domicili també ha experimentat un fre important en aquesta empresa.

Sense sou, sense cangur

“O no truquen o ho fan per explicar que han perdut la feina, o que els han abaixat el sou i per tant no poden contractar el servei de cangur.” Aquest és el pa de cada dia a les oficines de l'empresa Baby Home, especialitzada a oferir serveis de mainadera. Segons explica en Roger, un dels responsables de l'empresa, “el setembre és habitualment un mes de moviment perquè arrenca el curs i les famílies s'organitzen i contracten el servei de cangur, però aquest any l'activitat és nul·la”. En Roger xifra en un 70% el descens d'activitat en aquest àmbit.

Hi ha qui creu, però, que la feina de cangur és encara una sortida en temps de crisi. A l'empresa Compassbcn arriben constantment currículums de professionals que abans no es plantejaven fer de cangurs. Són universitàries amb la llicenciatura o secretàries de direcció que han quedat a l'atur. Però hi ha poca feina: “Les guarderies ens expliquen que ara vénen molt més els avis a recollir els nens, quan abans era més habitual que vinguessin les cangurs”, relata Míriam Bonet, de Compassbcn.

Adéu a la guitarra

“Aquesta tardor hem experimentat un descens d'entre el 5% i el 6% del nombre de matriculats.” Ho explica un portaveu de l'escola de música Diesi, un centre de formació musical del barri de Sants de Barcelona. Hi acudeixen adults, però també molts nens, ja que la música és una activitat extraescolar a l'alça, i per tant una despesa afegida a les economies familiars.

Ara és temps de retallada i els que han optat per no renunciar a les classes de música han passat a aplicar el pla B, que consisteix a “adaptar la seva voluntat a la butxaca”, explica el mateix portaveu. Això vol dir que aquell que abans dedicava una hora a fer classe de música ara només en fa mitja o tres quarts. Una situació similar es viu a l'escola Amalgama de Barcelona: “Tenim menys alumnes, sobretot ho notem en els adults, ja que pel fill encara es fa l'esforç de mantenir-lo a classe”, expliquen.

L'hora de la carmanyola

“Primer van notar el descens de la clientela els restaurants de menús de 30 euros, després els de gamma mitjana i ara són els establiments de menús més assequibles els que estan patint molt.” Així s'explica Gaietà Farràs, president del gremi de restauració de Barcelona, que defineix la tardor de “duríssima”.

Els salons dels restaurants es buiden al mateix ritme que els menjadors col·lectius d'empreses s'omplen de carmanyoles. Estalviar-se els 8 o 11 euros del menú diari sembla que és un mètode de reajustament de l'economia familiar que s'està imposant. Farràs troba l'explicació en “la retallada de personal de les empreses, la reducció dels sous i l'eliminació de complements salarials com ara el tiquet restaurant. Molts clients ja no poden anar cada dia de menú o si ho fan opten per fer un sol plat”. No hi ha dades del nombre de restaurants de menú diari que han hagut de tancar a Barcelona, que n'hi ha uns quants. Farràs tem que si la situació s'allarga la llista creixi de manera preocupant.

La marca blanca creix

La cistella de la compra és clau en l'equilibri de l'economia familiar i molts ciutadans miren ara, més que mai, el preu del producte que acaba al cabàs. La firma Mercadona, líder en el sector de la distribució de l'alimentació ha notat com els seus productes de marca blanca, més econòmics que els que s'identifiquen amb una marca comercial concreta, han crescut un 3%. “Abans de la crisi el percentatge de marca de distribució que veníem era del 35% i ara ha pujat fins al 38%”, explica el portaveu de la firma.

L'anglès resisteix

Una de les poques partides del pressupost familiar que sembla resistir és la de la formació. Ho constaten les escoles d'idiomes. L'acadèmia Badalona Idiomes, per exemple, està passant de puntetes per la crisi, i els seus responsables afirmen: “Notem l'esforç dels ciutadans per invertir en l'educació i la formació dels seus fills.” Un discurs similar fa la responsable de l'escola English & Company de Vic. “Aquí el nombre d'alumnes ha crescut, els pares l'última cosa que retallen és l'anglès dels fills.”

Morir a cost zero

Les famílies sí que han decidit passar el ribot en el capítol de les assegurances. Durant el 2010, les de vida van baixar un significatiu 9%. I, pel que fa a l'àmbit del cotxe, les assegurances a tot risc van caure un 3,5%.

Els restaurants que fan el menú diari estan passant una tardor duríssima
Gaietà Farràs
gremi restauració barcelona
La demanda de dones per fer servei de neteja a domicili ha caigut un 30%
Josep Méndez
Gerent asishogar
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.