Canals

Què són les proves d'aptitud personal per als futurs mestres?

Des de fa uns quants anys, parlar de Finlàndia s'ha tornat sinònim de “qualitat d'educació”. Una qualitat que en gran part té a veure amb l'alta exigència que es demana a aquells qui aspiren a convertir-se en mestres. I és que és evident que aquells que estaran encarregats de la formació de les noves generacions han de posseir una profunditat intel·lectual i moral que estigui a l'altura de la missió que se'ls encomana.

En aquesta perspectiva, s'ha creat l'any 2014, a proposta dels responsables del Programa de Millora i Innovació en la Formació de Mestres (MIF), una prova d'aptitud personal (PAP) per accedir als estudis d'Educació de totes les universitats públiques i privades de Catalunya, que té com a finalitat millorar el nivell dels alumnes que ingressin a la carrera docent.

Aquesta prova busca examinar les competències lingüístiques de català i castellà i el raonament crític de l'aspirant, fet pel qual no es tracta només d'un examen d'ortografia, sinó que s'espera avaluar la capacitat de comprensió del significat intrínsec dels documents escrits, així com la capacitat de síntesi, d'integració de la informació i d'expressió escrita d'allò sobre què s'ha reflexionat. El futur mestre ha de ser conscient què no és suficient amb adquirir coneixements profunds, sinó que a més és essencial a l'acció docent comunicar de manera adequada allò que es té conegut. Per això, l'expressió oral i escrita, la riquesa de vocabulari i la claredat comunicativa del futur mestre són aspectes que exigeixen d'una especial cura per part d'aquells que estan encarregats de la formació de docents.

Els alumnes que realitzen la Prova d'Accés a la Universitat (PAU) no requereixen una prova addicional per a ingressar als estudis de Magisteri, sinó que és la mateixa nota de llengües obtinguda a les PAU la que es pren en consideració. Són els alumnes que no realitzen aquesta prova aquells que hauran d'examinar-se de la prova específica d'aptitud personal. Tant per un cas com per l'altre, s'exigeix una nota mitjana de 5 a les llengües català i castellà, com un mínim de 4 a qualsevol d'elles. Un cop aprovada, té una validesa indefinida.

El primer any que es va realitzar aquesta prova, els estudiants que més sobradament van superar el filtre lingüístic van ser els de batxillerat (el van superar 1 120 dels 1 240 aspirants, és a dir, un 90 %), davant als 240 aprovats que hi va haver enter els 601 estudiants que havien cursat cicles formatius de grau superior (un 40 %). No obstant això, aquest passat any, la xifra dels suspesos procedents de cicles ha sigut encara pitjor: gairebé la meitat dels 1 148 joves que van fer el test, l'han suspès.

Aquesta realitat, juntament amb el fet que a partir de l'any 2017-2018 s'examinarà també la competència logicomatemàtica, ha mogut a la Universitat Abat Oliba CEU a oferir uns cursos de formació orientats a preparar als alumnes per a les PAP, de tal manera que puguin enfrontar-se a aquesta prova amb més seguretat, ja que, en definitiva, ella representa la primera porta d'entrada als estudis d'Educació Infantil i Primària.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.