Creada per a l'aventura

Que la KTM Adventure té un profund i místic lligam amb el Ral·li Dakar, el més dur del món, no és cap secret. I és l'esperit d'aventura total i la competitivitat màxima el que ofereix aquesta «maxitrail»

El nai­xe­ment d'aquesta mítica moto es remunta a l'any 2002, quan va debu­tar al ral·li París-Dakar. Des d'aquell moment i fins al dia d'avui, aquesta trail de grans pres­ta­ci­ons i aspecte agres­siu ha seguit una evo­lució cons­tant però sense can­vis radi­cals, ja que per si mateixa sem­pre ha estat de les més vene­ra­des del seu seg­ment. El pri­mer desen­vo­lu­pa­ment per a la com­pe­tició va ser el millor test per a la poste­rior pro­ducció en sèrie, reduint al màxim els petits defec­tes i fent que el pro­pul­sor bicilíndric sigui dels més lleu­gers del seg­ment. Un punt vital entre tot el que ofe­reix aquesta KTM, més encara després d'haver-li tras­pas­sat la injecció electrònica de la Super­duke i haver-li aug­men­tat el cubi­catge des dels 942 ini­ci­als fins als 999 actu­als, tot i que la iden­ti­fi­cació comer­cial que se li ha donat és 990.

Can­vis que han fet que aque­lla demo­li­dora 950 amb car­bu­ra­dors Kei­hin hagi pas­sat a ser l'actual 990 Adven­ture. Una moto més fina i de més bon con­duir perquè no es mani­festa tan agres­siva. El motor és molt enèrgic, fruit del seu gran cubi­catge i potència, però també per­fec­ta­ment dosi­fi­ca­ble i se li pot donar gas sense cap tipus de temor. I és que la força es trans­met per­fec­ta­ment a la roda poste­rior, amb menys estre­ba­des i sense pèrdues d'adherència en situ­a­ci­ons de baixa adherència, com ara sobre asfalt humit o degra­dat. Mani­festa una acce­le­ració bru­tal, gran capa­ci­tat de recu­pe­ració i molt bona velo­ci­tat de cre­uer que s'acon­se­gueix a bai­xes revo­lu­ci­ons i amb poca remo­ro­si­tat. Uns valors pri­mor­di­als a l'hora d'afron­tar llargs tra­jec­tes, fins i tot si es fan amb acom­pa­nyant i amb les male­tes car­re­ga­des al màxim.

«Trail» de gran format i molt polivalent

La imatge externa que dóna aquesta 990 Adventure és d'un caire poderosament off road. És clar que la gran experiència de KTM en la creació de motos de muntanya –representen el 70 per cent de les seves vendes mundials– impregna aquesta trail de gran cilindrada. Un factor vital perquè aquesta KTM sigui una de les motos més polivalents del seu segment: possibilita una conducció molt segura en camins de muntanya i alhora és notablement efectiva sobre l'asfalt. Una dualitat d'ús que no totes les trail de mil centímetres cúbics poden acreditar i que, en aquest cas, també és fruit de la gran feina realitzada en el desenvolupament del xassís multitubular. Aquest està dotat de components com ara les suspensions WP de gran rendiment o els frens Brembo, d'excel·lent tacte i precisió.

El conjunt de la part cicle ofereix una estabilitat màxima tant en vies ràpides com en carreteres sinuoses de muntanya, i no mostra cap feblesa en recorreguts fora de l'asfalt. La roda davantera trepitja amb molta força i la sòbria posició de conducció –recta i amb un seient còmode però d'escuma dura– no compromet gens la musculatura de l'esquena. A més, la protecció aerodinàmica és suficient per sota de les velocitats màximes permeses. I si el pilot es posa dret en pistes forestals, en la recerca del millor equilibri possible, només ha de tenir en compte d'agafar un pèl més fort el manillar, d'amplada i altura exquisides.

Per contribuir a fer que els viatges siguin del tot plaents, la KTM 990 Adventure disposa d'uns marxapeus engomats, d'una altura ideal per mantenir les cames en una posició perfecta. I també d'un motor més perfilat que en anteriors versions, on la remorositat no apareix enlloc, menys encara després d'haver-lo dotat de silent-blocks per reduir vibracions a alts règims.

MOTOR: Bicilíndric. 999 cc. 4 temps. POTÈNCIA: 98 CV a 8.500 rpm. PARELL: 100 Nm a 6.750 rpm. ALIMENTACIÓ: Injecció electrònica. ENGEGADA: Elèctrica. REFRIGERACIÓ: Líquida. CANVI: Manual, sis velocitats. SUSPENSIONS: Forquilla invertida WP 48 mm/Monoamortidor progressiu WP. FRENS: Doble disc 300 mm / Disc 240 mm. ALTURA DEL SEIENT: 0,860 m. DISTÀNCIA ENTRE EIXOS: 1,570 m. PES: 209 kg. DIPÒSIT COMBUSTIBLE: 19,5 litres (gasolina 95). PREU: 13.450 euros.

Direcció precisa

Tot i la seva aparença de moto de gran cilindrada, cal destacar que la KTM 990 Adventure es mou amb una agilitat excepcional, sobretot en canvis de direcció. I és que executa els moviments amb una rapidesa inusitada.

Bona protecció

Una moto per viatjar ha d'oferir d'una protecció aerodinàmica impecable. La 990 Adventure disposa d'un carenat que evita l'arribada de l'aire a les cames, una pantalla ideal i uns protectors de mans vitals quan el fred es fa notar.

Efectivitat

A banda de les múltiples regulacions que permeten, les suspensions White Power d'aquesta KTM són tremendament efectives. Mostren suavitat en el primer moment i una fermesa absoluta a partir del 30 per cent del seu recorregut.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.