Canals

Eduard Vallory afirma que la forma d'avaluar és “un dels grans limitadors del canvi educatiu”

El president del Centro UNESCO Catalunya, Eduard Vallory, ha participat en el II Education Talks de la Universitat Abat Oliba CEU, on ha assenyalat la discrepància existent entre la convicció que cal educar en competències per a la vida i una escola d'arrel industrial Més de dues dos-cents professionals de l'educació s'han reunit en aquesta nova edició de Education Talks

Barcelona, 29 d'abril de 2016.- Fa tres dècades que la societat ha assimilat la idea que la missió de l'educació ha de ser transmetre competències perquè la persona desenvolupi una vida autònoma, no obstant això, l'escola avui respon encara a un model industrial poc apte per a tal fi. D'aquest diagnòstic ha partit el president del Centro UNESCO Catalunya, Eduard Vallory, en la seva intervenció en el II Education Talks, organitzat per la Universitat Abat Oliba CEU sota el lema ‘Innovació a l'Educació'.

El sistema actual, ha explicat Vallory, és deutor d'un model que parteix de la premissa que “tots els nens són iguals” i que, per tant, aplica “formes estandarditzades de transmetre el coneixement”. Un dels aspectes que més contribueix a perpetuar aquest paradigma és, segons ha advertit, la forma d'avaluar. “Els indicadors avaluadors són un dels grans limitadors del canvi. Hem canviat el coneixement, però no la forma de mesurar-ho”, ha argumentat el ponent. En la seva breu exposició, també ha posat en relleu la contradicció que existeix en el fet que es consideri que les edats primerenques són les més importants educativament i que els mestres que se'n ocupen siguin els pitjor remunerats.

Vallory ha defensat trencar aquest esquema a través d'un canvi de mentalitat sostingut en quatre pilars: orientació a competències per al desenvolupament d'un projecte vital autònom, mesurament que l'aprenentatge s'orienta a l'adquisició d'aquestes competències, avaluació de l'aprenentatge i no de la persona que aprèn i assegurament que totes les persones adquireixin aquest aprenentatge. Aquests són els punts del projecte Escola Nova 21, en el qual Vallory participa i integra una plataforma de col·legis innovadors.

Docents pel canvi educatiu

La de Vallory ha estat la intervenció final del II Education Talks, plataforma impulsada per la UAO CEU per promoure el contacte entre educadors implicats en l'aplicació de mètodes renovadors a l'educació. Més de dos-cents professionals de l'educació s'han reunit en aquesta edició. El networking entre docents, part central de l'esdeveniment, és estimulat per intervencions breus com les de Vallory.

El poder de l'emoció

L'actor i professor de la UAO CEU, Quim Casas, ha transmès a l'audiència la importància d'explorar tot el potencial comunicatiu que tenim. Es tracta d'alinear energia, cos, respiració i veu per “multiplicar” el missatge que es vol transmetre. D'emocions també ha parlat la pedagoga Eva Bach. En el seu cas, ha posat l'accent en la predisposició emocional del docent: “molts dels problemes dels alumnes i de l'educació són fruit de mancances emocionals dels adults”. El mestre “ha de créixer per ajudar a créixer els altres”, per aquest motiu considera que s'ha de treballar en el desenvolupament personal, com a Finlàndia, “que és el país de l'OCDE amb un percentatge més alt de ciutadans que valoren el seu creixement personal”.

Oportunitats a l'aprenentatge

Creixement i superació són valors presents en l'emprenedoria, activitat i actitud que pot ser una “excel·lent metodologia per educar nens i adolescents emocionalment sans”, ha assegurat la professora d'Escola La Vall, Gemma Arasanz. El gran avantatge de treballar projectes emprenedors a l'aula és que permet “veure clarament el desenvolupament de la personalitat i de la intel·ligència emocional de l'alumne. Aquest descobreix i coneix els seus talents i qualitats, aprenen a conèixer-se i a parar-se, pensar i actuar davant una nova emoció”.

El terreny digital igualment obre noves oportunitats a l'aprenentatge, crea un ecosistema propici a l'adquisició de nous coneixements. En aquest sentit, el mestre i antropòleg Jordi Jubany ha fet referència al Personal Learning Enviroment (PLE) que tots tenim al nostre abast. El PLE es compon de tres elements: accés a les fonts d'informació, eines per a la construcció del coneixement i xarxes per compartir-ho. La visió col·laborativa que també ha estat present en la ponència dels membres de la Fundació Trams Xavier Patiño i Silvia Caballeria. El fonament de Trams és precisament la connexió entre escoles decidides a innovar. “La millor manera d'innovar és col·laborar”, han subratllat.

La innovació és una premissa que moltes vegades es concreta en l'aplicació de nous mètodes. Un d'ells és Glifing, una eina que serveix per treballar mitjançant mitjans informàtics les competències lectores i pre-lectores. Com ha destacat la coordinadora de Primària de la Escola Sant Marc de Sarrià, Begoña Nager, el mètode permet aconseguir resultats a través del joc, estalviant energia, i és també una forma efectiva de generar “inclusió educativa”.

Para más información

Juan Pablo Sanz García

Gabinete de Prensa UAO CEU

93 253 72 02 / 93 254 09 00 ext. 981

666 690 255

jsanzg@uao.es

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia