Comunicació

XAVIER GRASET

PERIODISTA. COM A MÍNIM TRES GENERACIONS FAMILIARS VINCULATS ALS PASTORETS DE VILA-SECA

“Enmig de certa confusió cultural, els Pastorets són centre de gravetat”

Defensor del ritual nadalenc, considera que l’experiència teatral serveix fora de l’escenari, a l’hora d’expressar-se en públic. I el missatge que transmet: el dimoni no se n’acaba sortint

Va fer de Llu­quet, també ha estat una Fúria i ha ocu­pat el paper de Llu­ci­fer, el segon de Satanàs. Ara és Getsè, el vell que es ven l’ànima al dia­ble i que el defi­neix com el “Faust català”.

Com comença la tra­dició dels Pas­to­rets en la família Gra­set?
A casa, el meu pare can­tava sar­su­ela i era un bon actor de tea­tre afi­ci­o­nat de Vila-seca. També tenia un tiet tenor, afi­ci­o­nat, però molt bo. A casa sem­pre hi havia hagut ambi­ent tea­tral, de Pas­to­rets. El meu germà gran, de bebè, havia fet de nen Jesús. Jo vaig for­mar part de la gene­ració que els vam recu­pe­rar.
Així els Gra­set a Vila-seca sou gent de faràndula?
Una mica sí. L’esce­nari no ens és aliè, sem­pre s’ha can­tat.
I els Pas­to­rets, un ritual de cada Nadal.
A més, sant Esteve és patró. El meu pare se’n deia i el germà gran també i els meus nebots... La festa de Sant Esteve, per tant, no ho és només perquè ho marca al calen­dari. I els Pas­to­rets... és aixe­car-se de taula i anar cap al tea­tre, a maqui­llar-te...
De tots els papers dels Pas­to­rets que ha fet, quin es queda?
Sense cap dubte, en Llu­quet. Perquè dis­fru­tava les dues hores damunt l’esce­nari amb el gust aquest de saber cap a on has d’anar, el canvi de deco­rat... Fem ser­vir el deco­rat dels ger­mans Sal­va­dor , de paper. Fer d’actor és també estar pen­dent de la dis­po­sició dels ele­ments en escena, de l’olla aque­lla que s’ha de moure en un moment deter­mi­nat... El que he fet més anys ha estat de Llu­quet. Encara ara em sé el paper i dis­fru­tava. El germà que es va morir feia de Satanàs. El meu germà gran, l’Esteve, que feia de nen Jesús de petit, ara, de gran, fa de sant Simeó, que ofi­cia la boda de Josep i Maria. I ara també sur­ten els meus fills, els bes­sons, que tenen deu anys. En Ber­nat fa de dia­ble, de Supèrbia, i l’Anna fa de sant Gabriel. I la direc­tora és una neboda més.
Tot queda a casa. Hi ha mol­tes famílies que en diver­ses pobla­ci­ons aga­fen el timó dels Pas­to­rets. A Girona, els Ribas, per exem­ple. És el cas de Vila-seca amb els Gra­set?
En el nos­tre cas, sí que hi ha una gra­se­tada. Hi ha una impli­cació llarga. Els fills de la neboda fan de fúries, un altre Gra­set, d’una altra branca, d’un cosí, fa ara de Satanàs.
Què s’aprèn fent els Pas­to­rets?
D’una banda, el sen­tit del ritual de l’esce­ni­fi­cació. Del calen­dari, del senyal del pas del temps. “És Nadal. Ah!, toca Pas­to­rets!” I per una altra banda, un sen­tit, en aquest moment que hi ha tanta con­fusió cul­tu­ral, amb Black Fri­day i Halloween, que hi hagi un cen­tre de gra­ve­tat, un punt que s’iden­ti­fi­qui amb la nos­tra manera de fer.
Una tra­dició que s’ha de rei­vin­di­car més enllà del folk­lo­risme.
És també una manera de fer camí, de fer via. I, a part d’això, ser­veix també per fogue­jar molta gent a l’hora d’expres­sar-se en públic, sobre­tot amb el jovent. Tot i que sovint s’uti­litza l’expressió “Fer tea­tre de Pas­to­rets” de manera nega­tiva, en gene­ral és perquè hi ha més bona volun­tat que domini d’escena... És difícil llui­tar con­tra la can­ta­re­lla. Però hi ha molta gent que la seva pri­mera experiència de tea­tre ha sigut aquesta. Això també és bo. Perquè d’adult, en mol­tes fei­nes, l’esce­nari ser­veix per enfron­tar-te a un públic, el domini de l’espai, del ritme, del temps, a l’hora d’expres­sar-te i d’adreçar-te a algú. També hi ha un voca­bu­lari propi dels Pas­to­rets.
Quina és la versió dels Pas­to­rets que fan?
La de Folch i Tor­res, però està una mica espor­gada. Hem vol­gut rejo­ve­nir el repar­ti­ment, els actors... Perquè no es faci pesada i llarga, hi ha alguna escena més curta, una altra de més plàstica... El llen­guatge tro­nat o de situ­ació també l’hem tret perquè no passa el sedàs del segle XXI. Algun any havíem fet el de Serafí Pitarra. M’agra­den els Pas­to­rets, el sen­tit, el feno­men, la impli­cació de molta gent. I l’efecte mira­culós de tot ple­gat, el mira­cle de Nadal: els assa­jos no van ni en rodes i després tot acaba sor­tint.
Fa deu anys, el 2008, TV3 va fer una ‘Objec­tiu Pas­to­rets’. Vostè feia de jurat.
Va ser diver­tit, era un ‘Ope­ración Triunfo’ de Pas­to­rets. Hi havia cur­sos de cant, for­mació d’inter­pre­tació, tria de per­so­nat­ges...
Serà l’últim any de Getsè?
Per mi no. Pel fet que hi hagi els meus fills, m’agrada anar a l’assaig, veure com ho fan i com con­ti­nuen el camí. És un moment de l’any que m’agrada, que m’ho passo bé. Quan feia de Llu­ci­fer tenia una maqui­lla­dora que ens feia una carac­te­rit­zació excel·lent.
Els Pas­to­rets expli­quen un tema uni­ver­sal i també naïf: el tri­omf del bé per sobre del mal.
Sí, el mis­satge és aquest, que per molts paranys que posi, el dimoni no se’n surt, excepte amb la temp­tació dels diners, perquè Rovelló cau per l’ambició de diners i amb en Llu­quet se’n van a l’infern.
Hi ha una lec­tura política?
A Cons­tatí hi ha una versió en què els dimo­nis par­len en cas­tellà. Nosal­tres l’únic punt d’actu­a­li­tat que hi posem són les coples satíriques que can­tem sobre la situ­ació política durant el pro­me­tatge de Llu­quet i Isa­beló.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia