Comunicació

Vilaweb, 25 anys creixent

La pandèmia i el procés han fet pujar molt el nombre de subscriptors del mitjà digital

“El periodisme és un combat per millorar la societat.” Vicent Partal (Bétera, Camp del Túria, 1960), un dels fundadors de Vilaweb, cita aquesta màxima de “la gran tradició de la premsa francesa” per definir l’esperit d’una publicació en línia que avui celebra 25 anys. Tota una vida, quan es parla d’internet i noves tecnologies: van ser pioners als Països Catalans i un dels primers a tot Europa.

“Nosaltres i tota la generació de pioners d’internet no sabíem exactament què estàvem fent –recorda Vicent Partal, en una entrevista telefònica a El Punt Avui–. Sabíem que estava passant una cosa molt important, però tots anàvem una mica a les palpentes. Vam néixer dos anys abans que Google, abans del món com el coneixem avui.” Això sí, tenien clar que “no ens agradava el periodisme que es feia, pensàvem que s’havia de buscar una alternativa”, i intuïen que “allò era un canvi de paradigma tan gran que en podien sortir moltes coses”.

Infopista, l’origen

Vicent Partal i Assumpció Maresma, directora d’El Temps, ja havien tingut “experiències interessants” amb el web d’aquest setmanari i van decidir engegar el projecte de Vilaweb. “Llavors hi havia la teoria en el periodisme d’internet que s’havien d’oferir les fonts originals de la informació al lector estructurades en forma de directori. Yahoo News ho feia, i vam intentar fer això amb Infopista, que aplegava les 120 pàgines web que existien als Països Catalans. Aquest va ser l’inici, després vam començar a fer notícies curtes, i l’11-M [2004] és el dia que ho canvia tot, perquè vam descobrir que es podia competir amb la premsa tradicional.”

Els últims anys han tingut dues crescudes exponencials, fins als prop de 19.000 subscriptors que tenen ara: amb el procés i amb la crisi del coronavirus. “La gent considera que un mitjà com el nostre és més apropiat per informar-se del procés d’independència. Ha estat un privilegi poder explicar-lo, i ens ha impulsat molt fortament. I la pandèmia també ho ha fet, hem tingut un augment del nombre de subscripcions que només teníem en el millor moment del procés.”

“El model de relació directa i pròxima amb els lectors i la creació d’una comunitat de lectors i subscriptors, que és la principal font d’ingressos del diari”, és una de les claus de l’èxit. El mes passat van tenir prop de tres milions d’usuaris únics, però Partal relativitza la xifra: “Som molt crítics amb els comptes. Vam deixar l’OJD, ens sembla un format antiquat. Arribem a molta gent per Newsletters i moltes altres formes. Estem molt contents de les valoracions de la gent a les enquestes del CEO, sempre entre els tres primers del país. La professió s’ha de plantejar si té sentit una mesura basada en el clic fàcil i escandalós.”Altres característiques que han fet de Vilaweb un diari digital diferent són un enfocament “des dels Països Catalans, una mirada global des del nostre propi país i el compromís i una manera de fer amb rigor professional que ens distingeix d’altres digitals, que, per desgràcia per al país, han apostat molt pel sensacionalisme, el clic fàcil, la cosa barroera o escandalosa...”Vilaweb celebrarà el 25è aniversari amb la publicació del seu llibre d’estil, en format digital i en paper; una exposició al Palau Robert sobre els 25 anys, i un congrés en què intentaran reunir a Barcelona top de la premsa digital mundial. També tenen previst fer canvis a la maquetació i altres millores. “Quan va aparèixer la premsa digital, fa 25 anys –recorda el director de Vilaweb–, es deia que internet era global i s’havia de fer en castellà o en anglès, que no tenia sentit fer-ho en català. Crec que hem jugat un paper determinant en aquest sentit, volem demostrar que es pot fer un dels millors diaris del món en català.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia