cultura

des del jardí

vicenç pagès jordà

Per entendre els samurais

NNitobe repassa les bases budistes i xintoistes del codi samurai, com ara la renúncia a un mateix i l’obediència al senyor

Els preceptes morals dels samurais no estan recollits en un text únic i canònic, sinó que es van transmetre de manera oral durant segles. En tenim diverses aproximacions complementàries, una de les quals, obra d’Inazo Nitobe, l’acaba de publicar Angle en traducció de Ricard Vela. El bushido. El camí del samurai va aparèixer en anglès a començaments del segle XX i ha tingut una difusió considerable. L’autor, descendent d’una família de samurais i coneixedor de la cultura occidental, incorpora nombroses referències a la història i la cultura d’Europa (Shakespeare, Hegel, Cervantes), ja que considera que el bushido comparteix més d’una característica amb els codis de la cavalleria (i d’Esparta, i de les legions romanes, i de l’exèrcit prussià). Certament, hi coincideix en l’èmfasi en la lleialtat, el coratge, l’honor i la cortesia, si bé el bushido els entén a la manera oriental.

Nitobe repassa les bases budistes i xintoistes del codi samurai, com ara la renúncia a un mateix i l’obediència al senyor. En destaca tres aspectes: la saviesa, la benevolència i el coratge, als quals afegeix més endavant l’autocontrol, l’austeritat i la manca de càlcul. Són principis senzills, vinculats a la pràctica i a la vida quotidiana, que no coincideixen amb la banalització del bushido que trobem en burdes aplicacions empresarials o en els gurus del coach, però que ens ajuden a entendre figures com la dels quaranta-set ronin, el capteniment dels samurais que veiem als films de Kurosawa, l’esperit comú de les arts marcials, la figura dels kamikaze o el costum secular del seppuku (harakiri), que tant va obsessionar Yukio Mishima.

Si el samurai encarna l’essència del Japó, la flor del cirerer (sakura) encarna l’essència del samurai. Inazo Nitobe la compara amb la rosa, tan estimada per Occident. “Les espines que es troben ocultes darrere de la dolçor de la rosa, la tenacitat amb què s’aferra a la vida, com si tingués por d’esfullar-se abans d’hora i s’estimés més marcir-se a la tija, els seus colors ostentosos i el seu perfum intens són totes característiques oposades a les de la nostra flor, que no amaga punyal ni verí darrere de la seva bellesa, que està sempre disposada a abandonar la vida quan la naturalesa la reclama, que llueix uns colors del tot discrets i exhala una aroma tan lleugera que no podria embafar.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Patrimoni

El Museu Castell de Peralada exposa a Madrid una mostra sobre la gènesi de la seva col·lecció

Peralada
lletres

Homenatgen Feliu Formosa en ocasió del seu proper 90è aniversari

barcelona
art

Els promotors del fallit Hermitage de Barcelona negocien ara amb Carmen Thyssen

barcelona
FIGUERES

El Festival de Jazz de Figueres torna després de dos anys amb una nova direcció

figueres
música

El FEMJazz! tornarà a tenir la Draga com a escenari principal en la 30a edició

banyoles
Cinema

Cate Blanchett rebrà un Premi Donostia al Festival de Sant Sebastià

Sant Sebastià
ÒPERA

La directora Emma Dante castiga el ‘bullying’ a ‘La cenerentola’ de Rossini

BARCELONA
cinema

Pablo La Parra Pérez, nou director de la Filmoteca de Catalunya

Barcelona

Nou programa d’arts per quan tanqui Can Maristany

SANT CUGAT DEL VALLÈS