Patrimoni

El somni continua

L’editorial Barcino dona a la Biblioteca de Catalunya el seu llegat històric format per més de cent cinquanta caixes de documents de les tres últimes dècades del segle XX

‘Lo somni’, de Bernat Metge, va ser el primer llibre publicat per l’editorial Barcino, el 1924

Lo somni, de Bernat Metge, va ser el primer llibre publicat per l’editorial Barcino, el 1924. El seu fundador, Josep Maria Casacuberta (1897-1985), va voler donar des de la societat civil una resposta a la dictadura de Primo de Rivera. Gairebé cent anys després el somni continua, perquè Barcino encara està activa i acaba de donar el seu fons històric a la Biblioteca de Catalunya.

Eugènia Serra, directora de la Biblioteca de Catalunya, va explicar que la donació està formada “per una diversitat de fons documentals, bàsicament de les dècades del 1970, 1980 i 1990, reunits en més de 150 caixes; per tant, un volum important”.

Serra va resumir els objectius en quatre punts: “identificar els fons, donar-los valor, reivindicar el paper del món editorial i conservar amb afany el material per a investigadors i reedicions, si és el cas”. Serra també va declarar que es fa difusió genèrica i específica de cada llegat editorial que reben.

Oriol Magrinyà, director des de fa només cinc mesos de l’editorial Barcino, va assegurar que aquesta donació uneix “quatre veritables estructures d’estat: la Generalitat, la Biblioteca de Catalunya, l’editorial Barcino i la Fundació Carulla”, mecenes de l’editorial des del 1972, per “evitar patiment econòmic”. La consellera de Cultura, Mariàngela Vilallonga, va afegir, posteriorment, que encara caldria sumar-hi una cinquena estructura, “l’Institut d’Estudis Catalans, que està a l’arrel d’aquest arbre”.

Magrinyà va subratllar la “vocació de servei al país” de l’editorial, que va néixer per recuperar els clàssics, en especial els catalans: “Que quan la gent pensi en clàssics, li vingui el nom d’Ausiàs March, de Guimerà, de Verdaguer...”

La consellera Vilallonga va assegurar que “no tot pot dependre de diners públics” i que “encara ara necessitem mecenatges per recuperar el nostre passat”. La consellera, que va elogiar la Biblioteca de Catalunya i l’editorial Barcino, va afirmar que els fons editorials, els “d’editors i editats”, com va dir a l’inici Serra, “han d’anar a la Biblioteca de Catalunya”, i es va comprometre a dotar de recursos la biblioteca perquè pugui desenvolupar aquesta tasca.

La Biblioteca de Catalunya ja compta amb els fons editorials, entre d’altres, de “Gustavo Gili, Grup 62, Grijalbo, Plaza&Janés... I voldríem que fos de totes les editorials”, va declarar la consellera, i va recordar amb orgull que té els primers cent volums de la col·lecció de clàssics de Barcino, “una col·lecció mítica i un exemple per al nostre país”.

El cas Herralde i Anagrama

La consellera va comentar, interrogada sobre el cas: “Després d’una reunió amb l’editor d’Anagrama, Jorge Herralde, hem quedat que valorarem el seu fons, bàsicament format per correspondència, i ell valorarà la tasca de divulgació que es fa des de la Biblioteca de Catalunya.” Herralde va declarar públicament fa poc que la Biblioteca de Catalunya és “un cementiri de papers” i que “la Generalitat no té un interès real en captar arxius literaris i culturals. Tampoc té recursos. Pensa més en Waterloo”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA
CrÒNICA

Un Sant Jordi fred, però esplendorós