Arts escèniques

Crítica

teatre

Diabòlicament distorsionat

Mentre Neus Pàmies parla de com la mola del molí trinxa tot allò que es posa sota la seva pedra, es veu rodar, igualment, inalterable, una cinta de casset d’una bobina a una altra. Caterina Albert (Víctor Català) va escandalitzar el 1898 amb La infanticida. El drama de la Lena, ingènua que s’adona de la seva soledat massa d’hora, avui torna a ressonar amargament e les filles (i als fills) del segle XXI. Ja va atrapar en la interpretació d’Emma Vilarasau el 2009, al Romea, tot recordant una posada en escena anterior, igualment despullada i crua.

Probablement, al text fosc, que recorda la intriga angoixant d’Edgar Allan Poe (Desaparecer) o el conte malèfic de Mary Shelley (Frankenstein), li aniria molt bé la veu despullada d’artifici, la música austera. Però la mirada de Peya, fent que la música soni dissonant, bruta, com reverberant, permet d’imaginar les veus de la consciència de la protagonista, o de la inquietud, com la de Suite TOC num 6, que el primer cap de setmana tornarà a omplir L’Auditori. Marc Angelet ha accentuat aquest desassossec amb un quadre fet a retalls i una il·luminació que descompon el blanc tot tacant amb les vores dels colors primaris. Un espai màgic, molt concret, en el qual Neus Pàmies sap trobar la intensitat i atrapa l’espectador.

Pàmies, fidel a la companyia Projecte Ingenu (InFaust, La dona pantera, Vaig ser Pròsper...), que sovint tenyeix els seus mons foscos amb la cançó a cappella, ara assumeix tots els angles. La seva veu, amplificada ressona amb diferent tonalitat, si la reprodueix un micròfon de Re-Vox o la senyal del telèfon. Ella està tancada en aquella realitat de rajoles blanques. Una petita perla que sap casar un so ambiental carregat i poc amable amb una història que fereix i instants d’unes imatges literàries i un vocabulari preciós, apuntalat de l’original.

La infanticida
Autora: Caterina Albert
Composició: Clara Peya
Director: Marc Angelet
Intèrprets: Neus Pàmies i Gerard Marsal
Divendres, 24 de gener (fins al 2 de febrer) a l’Atrium


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

crónica

Oques Grasses en salsa dolça

GIRONA

El manifest d’Agitart centra el Dia Internacional de la Dansa

girona
cultura

L’alt i constant mestratge de Mercè Vidal

Paola Cortellesi
Cineasta i actriu

“Els italians portem el neorealisme a l’ADN”

Barcelona
cultura

Mor Francisco Rico, un dels grans experts del ‘Quixot’

barcelona

Marc Larré guanya el premi Antoni Vila Casas d’Escultura 2024

palafrugell
cultura

La llei contra la bruixeria més antiga d’Europa, de les Valls d’Àneu, compleix 600 anys

barcelona
Novel·la Gràfica

Jaime Martín i les trementinaires del Pirineu

Barcelona
Blaumut
Grup barceloní de pop, acaba de publicar el ‘Capítol 1’ del seu nou disc, ‘Abisme’

“Ara hi ha un consum excessiu de tot, sense gaudir de res”

Barcelona