cultura

Teatre

Kartun idea l'arribada de Godot a ‘Terrenal'

L'espectacle del dramaturg argentí es representa aquesta tarda a Salt dins del festival Temporada Alta

Terrenal ficciona la topada bíblica entre Caïm i Abel. Mentre el primer confia en la providència per continuar vivint la riquesa del Paradís perdut, Caïm s'escarrassa a acumular riquesa i protegir-la perquè ningú li prengui. El conflicte que planteja el dramaturg argentí Mauricio Kartun és que tots dos han de compartir en una finca, que presagia el tràgic desenllaç. No és fins al final que arriba un avi i procura esbrinar els comportaments de cadascú. És com si Déu els fes un examen de consciència. Kartun admet que aquest conflicte entre el seu Caïm i Abel remet a l'espera inútil de Vladimir i Estragó del Tot esperant Godot beckettià. L'obra es podrà veure aquesta tarda (18 h) al Teatre de Salt, dins del Temporada Alta.

Kartun s'esglaia quan pensa que Caïm va haver de treballar tota la vida per acumular una riquesa menor de la que en podia disposar d'entrada. I que es desviu per no perdre-la i perverteix la seva família perquè segueixin protegint la riquesa, desconfiats. El dramaturg admet que en tota lectura d'aquesta “llegenda de la Bíblia” hi ha una mala intenció, de procurar tergiversar els personatges, com quan Saramago troba valors positius en Caïm i negatius en Abel. Ell ha volgut signar un desenvolupament de les hipòtesis d'argumentació entre les dues postures procurant que “l'espectador no estigui manipulat”. Per Kartun, “el teatre és una maquinària de la memòria” perquè sempre es parteix de referents comuns. Amb l'aparició de l'avi en aquesta disputa per un terreny, Kartun dessacralitza el mite, admet.

El dramaturg i director ha estat professor de joves autors com Rafael Spregelburd, Daniel Veronese o Claudio Tolcachir. Com Bartís, no accepta la seva paternitat artística, i sí que accepta el càrrec de “llevador”, que ajuda a parir un creador. Però rebutja tot alumne que escrigui com ell. El seu deure com a professor és que cada alumne teatral desvetlli la seva estètica pròpia, que la descobreixi i la consolidi al llarg d'una trajectòria.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

bcn film fest

Tirar-se els plats pel cap a la Costa Brava

Barcelona
Cinema

Uns dracs amb ADN xinès, australià i europeu

màlaga

Salvat-Papasseit, sempre jove

Barcelona
M. Aritzeta
Escriptora, autora de ‘Les dones del lli’

“La lluita i el camí fet per les dones no han estat endebades”

Valls
Drama biogràfic

Radiografia d’una relació tòxica amb un home més gran

Crítica

La recerca de tresors enterrats

Guaita què fan ara
Sèries

La llarga ombra del masclisme seguint el rastre d’un assassí en sèrie

Drama

‘Rosalie’, una dona barbuda contra la societat

animació

‘Hate songs’, ferides que no es curen