cultura

la crònica

El desig de comunicar-nos

No podem deixar de comunicar la nostra inquietud per la incomunicació que, per no sentir-nos tan sols, va lligat al desig perseverant d'aconseguir comunicar-nos traspassant barreres, superant interferències, buscant escletxes per arribar a l'altre, intentant desxifrar codis o crear-ne de nous per sintonitzar. Per abordar el tema, Clàudia Cedó, dramaturga i psicòloga, fa present a L'home sense veu l'autisme i la solitud dels astronautes perduts a l'espai. Dues realitats amb un component metafòric (fins simbòlic) que permet establir analogies relatives a un capteniment humà universal: la possibilitat de l'aïllament que, malgrat les dificultats per aconseguir-ho, no exclou la possibilitat de trencar-lo. En la construcció dramàtica de L'home sense veu, que s'ha estrenat aquest cap de setmana a La Planeta després d'haver guanyat l'any passat el V Torneig de Dramatúrgia Catalana convocat per Temporada Alta, s'estableix una analogia concreta entre un home autista i una dona (que en té cura durant un cap de setmana en què substitueix una amiga que ha lligat a través d'Internet) i els seus àlter ego o projeccions: un astronauta amb una missió en una estació espacial i la receptora dels seus missatges. Els dos mons paral·lels es creuen i es barregen fent-se palpable la dificultat de la comunicació i a la vegada la voluntat de crear-la. A l'escenari, Cristina Cervià i Jordi Subirà representen aquests personatges duals amb els seus recursos interpretatius, però sobretot amb una moral humanista generosa que mena a l'empatia. Cervià aconsegueix connectar fàcilment amb el públic encarnant una dona popular còmplice i alhora crítica amb l'amiga que ha lligat amb un senyor de Múrcia, queixosa del seu marit, admirada dels electrodomèstics de la casa, entusiasta de George Clooney. Potser, però, els millors moments arriben quan no es parla i, amb un sentiment d'estranyesa i un desig de reconeixement en l'altre, els personatges es miren en el silenci que vol trencar-se. Aleshores emergeix una poètica que, revelant-se plenament en el ball final, fa sentir la possibilitat de la comunicació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

TEATRE

Chévere incorpora llenguatge per a sords i cecs a ‘Helen Keller: a muller marabilla’

BARCELONA
J.M. Codina Tobias
Novel·lista

“La felicitat fa basarda perquè mena cap a una sensació de buit”

Barcelona
música

Un infart acaba amb Steve Albini, monument del rock alternatiu

girona
Cultura

Mor Jacobo Rauskin, poeta paraguaià d’àmplia trajectòria professional

art

L’art alliberador de Jordi Colomer, al Macba

Barcelona

Minyons de Terrassa mostren el nou local de Cal Reig durant la Fira Modernista

TERRASSA
música

Classe B i Jost Jou guanyen la secció Talent Gironí del festival Strenes

girona

Injecció de 13 milions pels dos nous platós al Parc Audiovisual el 2026

TERRASSA
Cultura

Nik West, Paquito D’Rivera i Vincen Garcia, caps de cartell la Mostra de Jazz de Tortosa

Tortosa