Art

Anna M. Guasch. situació crítica

“Miró, Dalí i Tàpies s'han imposat massa”

Té sentit, la crítica d'art, avui?

La crítica d'art no ha deixat de tenir un destacat protagonisme especialment en l'art de les últimes dècades en què semblava que una altra figura li estigués trepitjant els talons: la del curador. Curador i crític han mantingut una mena de pugilat de protagonisme i en molts casos s'ha donat per sabut que el guanyador era el curador, però el treball de mediació entre una exposició i el públic, és finalment del crític i la seva escriptura.

El crític s'ha convertit en artista i l'artista en crític?

Sí, se n'ha parlat molt d'aquest maridatge entre artista-crític-artista. Crec que com va manifestar José Luis Brea, per tal que crític i artista es converteixin en un mateix personatge, haurien de compartir els coneixements i les competències necessaris per tal d'abordar els processos de transferència de l'imaginari. I no sempre és fàcil. És interessant fer notar que ja Oscar Wilde en un assaig de 1891 va plantejar aquesta doble qüestió: la del crític com a artista i la de l'artista com a crític, alimentant una vella dita que diu que el crític seria una mena d artista frustrat. Però creiem que en una situació com l'actual, marcada pels diàlegs rizomàtics entre els sabers, no ens hauria d'estranyar veure bescanvis de rols tot sovint.

Quin és el seu museu preferit? En quin no entra mai?

Potser sóc una mica nostàlgica i recordo antics viatges a París cap als anys seanta, en què mai no faltava la visita al Pompidou. Allà vaig veure exposicions de primera, d'aquestes que els actuals pressupostos no permeten fer. Sempre busco alguna excusa per anar al Pompidou i dedicar, almenys, una jornada a pujar i baixar escales, veure les exposicions i entrar a la Biblioteca Kandinski. I el museu que m'agrada menys és, i això pot semblar una paradoxa, ja que és un dels més visitats de Catalunya, el Museu Dalí.

Tàpies té successor?

Bona pregunta, que sempre plantejo als meus alumnes i no sempre troben la resposta. Qui ve després de Tàpies? Per a mi està clar quines són les generacions post-Tàpies, a les quals jo em dedico en els meus llibres i estudis. No voldria, però, personalitzar-lo en un sol nom, però sí parlaria d'artistes com Muntadas, Miralda, Francesc Torres, i això només seria l'inici.

L'art català ha viscut massa dels grans noms?

Sí, està clar. El triumvirat Miró-Dalí-Tàpies, per parlar d'artistes de la segona meitat del segle XX, s'ha imposat massa i no únicament en els discursos museístics, sinó en el terreny del mercat.

Per quins artistes aposta?

Jo començo per la generació post-Tàpies. I d'aquesta generació Muntadas i Francesc Torres em semblen dos artistes molt emblemàtics, amb una àmplia incidència des del conceptual dels anys setanta fins al moment actual de la globalització.

Realment interessa, l'art, al públic català?

No voldria ser molt pessimista, encara que els que visiten els museus són bàsicament públic estranger. Però es cert que les joves generacions estan desafiant aquesta aparent desídia i han creat una vertadera xarxa d'espais i propostes alternatives.

Som un poble artísticament madur?

Sí i no. Per això, i més enllà d'aquesta crisi tan llarga que ens afecta a tots, els directius de museus i responsables d'institucions museístiques haurien de elaborar tot un pla estratègic per tal de potenciar aquesta buscada maduresa.

Els polítics es creuen l'art català?

Aquí seré més clara: decididament no.

Quan Anna M. Guasch va acabar la carrera d'història de l'art, tenia molt clar que es volia dedicar a la crítica. Curiosament va començar a ser-ho a la premsa basca, ja que Guasch residia allà a mitjans dels setanta. Després la vida la va portar a l'ensenyament universitari, primer a Sevilla, després a Madrid i avui en dia a la Universitat de Barcelona, on és catedràtica d'història de l'art contemporani. No ha deixat mai la crítica, però, i actualment escriu a l'ABC Cultural. Per a ella crítica i docència es retroalimenten. Guasch prefereix no mirar gaire enrere i estudiar “el que pot passar en el futur”. Se sent especialment fascinada per l'art que tracta sobre “l'alteritat”, un tema clau de l'art contemporani. Organitzadora de diversos simposis i de programes tan actius com On Mediation, ha estudiat el paper clau de les exposicions en l'evolució de l'art en llibres com El arte del siglo XX en sus exposiciones.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA
CrÒNICA

Un Sant Jordi fred, però esplendorós