Música

cicle de concerts

Gota en la tempesta

L’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau debuten amb gran èxit en el cèlebre festival BBC Proms de Londres sota la batuta de Rattle

El públic, unes 6.500 persones, va ovacionar músics, solistes i cors durant prop de vuit minuts

Eufòria. Aquesta és la sensació que recorria cadascun dels membres de l’Orfeó Català i del Cor de Cambra del Palau després del magnífic concert que van interpretar dissabte al Royal Albert Hall de Londres, i que ha suposat tota una fita històrica. Els catalans, un centenar de cantaires, van entonar els apoteòsics Gurrelieder d’Arnold Schönberg –un compositor, per cert, que va viure a Barcelona– al costat del Cor de la London Symphony Orchestra i el CBSO Chorus de Birmingham: en total, 360 cantaires. Com el mag Merlí davant dels elements desfermats, Simon Rattle –descamisat i travessat ara i adés per descàrregues elèctriques– va dirigir el magnífic desplegament vocal al capdavant també de la London Symphony Orchestra. Tot plegat va tenir lloc en el marc d’un dels festivals de més renom mundial i en el qual debutava l’Orfeó: el BBC Proms de Londres.

“El nostre cant ha estat com una gota de pluja enmig d’una tempesta, però hem aconseguit treure un so meravellós en una peça especialment difícil”, comentava Cristina Blasi, una de les cantaires més veteranes de l’Orfeó. “Ha estat una experiència extraordinària perquè estem amb les millors formacions del moment; el més important és el clima que es crea”, opinava el cantaire Carles Masdeu.

“Aquesta nit ha estat molt emocionant; teníem el llistó molt alt, però ho hem aconseguit gràcies a vosaltres”, va afirmar Mariona Carulla, presidenta de la Fundació Palau de la Música Catalana Orfeó Català adreçant-se als cors després del concert.

El llistó es deia BBC Proms i Royal Albert Hall, una sala de concerts londinenca de categoria, una de les més grans en què la coral del Palau cantava per segon cop després de debutar-hi l’abril del 2015. És una mena de teatre arena en el qual la part de platea es destina a espectadors drets que paguen una entrada mòdica d’uns 8 euros. Doncs bé, una hora abans del concert ja s’havien format llargues cues per accedir al recinte circular. La sala estava plena de gom a gom: 6.500 persones totalment entregades que van estar ovacionant músics, solistes i cors fins a 8 minuts en acabar el concert.

Les entrades es van exhaurir poques hores després de posar-se a la venda, ja que era la primera vegada que Simon Rattle dirigia la London Symphony com a director titular, tot i que hi debutarà oficialment d’aquí a quatre setmanes. A més, era una obra que no s’interpretava des dels anys seixanta, tal com va explicar la directora tècnica de la London Symphony, Kathryn McDowell, en acabar el concert.

El britànic Simon Halsey, director artístic dels cors de l’Orfeó Català i assessor artístic del Palau de la Música Catalana, es va declarar “orgullós” de la formació catalana que dirigeix ara no fa ni un any: “Aquest intercanvi internacional ha estat molt important i potser més per als anglesos que per a Barcelona, perquè després de la catàstrofe del Brexit és important seguir mantenint una idea de connexió europea.” Col·laborador i amic de Rattle des de fa anys, Halsey considera que aquest concert mostra que l’Orfeó està als top level: “El nostre cor és molt inusual perquè tenen aquesta fantàstica energia i un compromís que ve directe del cor.” A més va recordar que el juny del 2018 Rattle vindrà al Palau de la Música Catalana a dirigir l’Orfeó, i per primera vegada en una composició a cappella.

Tres quarts d’hora abans del concert, l’Orfeó Català va protagonitzar una emotiva actuació al carrer, davant del Royal Albert Hall, en homenatge a les víctimes de l’atemptat de Barcelona de dijous. Van cantar l’O vos omnes, de Pau Casals, i El cant de la senyera, que es va cloure amb crits de “No tinc por”, “Tots amb Barcelona” i “Visca Catalunya”.

El pressupost del viatge, 60.000 euros, procedeix de la donació que va fer la família Carulla d’un milió d’euros, la majoria dels quals s’han invertit en reformes a l’edifici. La política d’internacionalització dels cors de l’Orfeó no acaba aquí. Entre les properes cites hi ha la del Cor Infantil, que ha estat convidat per Sir Eliot Gardiner a cantar les Vespres de la Beata Verge l’any vinent a Pisa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona