Cultura

ÁNGEL ARENAS

GERENT DEL PATRONAT MUNICIPAL DE TURISME DE TARRAGONA

“No traiem prou partit de les ciutats patrimoni mundial”

La ciutat de Tarragona acaba de tancar un any turístic excepcional: per primer cop en la història s’ha superat la barrera del mig milió de turistes; la majoria, motivats pel patrimoni

Com ha tancat l’any 2017 la ciutat de Tarragona, turísticament parlant?
Ha estat un any de rècord en molts aspectes. Aquest 2017 hem assolit per primera vegada el mig milió de turistes a la ciutat. Aquest nombre de turistes ha representat més d’1,4 milions de pernoctacions a Tarragona. Estem molt satisfets dels resultats.
S’ha superat la imatge de destinació de sol i platja?
Crec que la imatge de Tarragona mai no ha estat de sol i platja tal com s’entén en destinacions com Salou, Cambrils i la Pineda. No és el nostre model ni busquem aquest turisme en cap cas, però tenim clar que la ciutat s’ha d’obrir al mar; ha de ser una ciutat mediterrània. Amb 15 quilòmetres de costa, deu platges i cales, quatre banderes blaves..., és un element a potenciar. Però el turisme cultural i que se sustenta en la declaració com a patrimoni mundial és el nostre eix principal.
Fa disset anys que Tarragona és patrimoni mundial, i sembla que el turisme encara no hi correspon prou.
No estem molt pitjor que la resta de ciutats patrimoni mundial. Cap no tenim encara la visibilitat d’aquest segell tal com ens agradaria. Hi estem treballant. Som l’única ciutat de Catalunya que és patrimoni mundial i hem de tenir una notorietat superior. Hem de treballar més perquè no traiem tot el partit que hauríem de treure d’aquest patrimoni mundial. Però reitero que el de Tarragona no és un cas únic.
Quins passos emprendrà per aconseguir aquestes metes?
Hi ha una sèrie de fets que ens permetran fer un pas endavant. Parlem del fet que enguany és el 25è aniversari del Grup de Ciutats Patrimoni Mundial; l’any del turisme cultural i, en l’àmbit local, sense cap mena de dubte l’esdeveniment per excel·lència són els Jocs Mediterranis i tot el programa cultural que porten associat.
Té confiança que els Jocs seran un revulsiu?
És un esdeveniment irrepetible a la ciutat. Mai no hi haurà tants mitjans de comunicació pendents de la ciutat. Els Jocs duren deu dies, però és clar que són una eina fonamental que ens ha de servir per aconseguir objectius que d’una altra manera serien difícils.
Tàrraco Viva és la joia de la corona per a la promoció?
Sí, sense cap dubte. Aquest any serà la seva vintena edició i serà el referent turístic de la ciutat. A partir d’aquest festival també neixen altres esdeveniments relacionats amb la història.
També ha de servir per desestacionalitzar el turisme?
Intentem desestacionalitzar, per exemple, amb els espectacles de l’estiu [Història Viva] que segueixen la mateixa línia de divulgació de la història i de rigorositat de Tàrraco Viva però amb un llenguatge més adaptat als turistes que ens visiten.
Com contribuirà l’impuls dels creueristes a la ciutat?
El turisme de creuers va de l’abril a l’octubre i no té pics a l’estiu, cosa que és molt positiva per a la ciutat, perquè desestacionalitza. Si, a més, hem aconseguit que un creuer regular arribi cada divendres a Tarragona, és un regal. Hem tingut molta sort. Moltes ciutats han buscat ser port base de creuers durant vint anys i nosaltres ho hem aconseguit al tercer any.
La proliferació d’apartaments turístics pot arribar a ser un problema?
A Tarragona, ara mateix, aquest problema no existeix. I estem fent un estudi amb la Fundació URV per saber en quin punt estem i en quin punt podríem estar si l’evolució ens porta, d’aquí a uns anys, a una situació de problemàtica com la de Barcelona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.