Arts escèniques

Cultivar l’audiència

Justo Molinero (Teletaxi) clou el cicle de fer teatre per als seus oients arreu de Catalunya i Jorge Javier Vázquez (‘Sálvame’) entra en una dramatúrgia amb artistes professionals

Justo Molinero ha fet 30 bolos el 2018. A Santa Coloma es van exhaurir les entrades dos mesos abans
Vázquez tenia venudes el 50% de les entrades a un mes de la minitemporada al Teatre Tívoli

El locutor Justo Molinero ha omplert teatres d’arreu de Catalunya durant tres anys. Només volia conèixer els seus oients de Ràdio Teletaxi, oferint una actuació pensada per als gustos de la seva audiència i en què ell mateix hi intervingués (a diferència dels macroconcerts, “en què el públic va a escoltar els artistes, no a nosaltres”, aclareix). Va tancar la gira el 17 de juny passat al Tívoli. Del 20 al 29 de juliol, també al Tívoli, serà el torn de Jorge Javier Vázquez, arxiconegut presentador de programes del cor. És una proposta que s’empelta de grans referents teatrals com la seva antagònica, Marta Ribera, o el dramaturg i director Juan Carlos Rubio. El somni de Molinero era poder saludar el seu públic. El de Vázquez, més velat, és la seva possibilitat de llaurar una carrera teatral paral·lela, o no, a la de ser el presentador de Sálvame.

Fora prejudicis. El president de l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya, Àlex Casanovas, responia fa uns dies a Barcelona sobre l’efecte que els presentadors mediàtics acaparin els teatres de gran aforament: “Desitjo que els vagi molt bé, i que contractin més gent.” La seva opinió no ha canviat des del 1991, quan ell era actor de sèrie de sobretaula i ajudava a omplir teatres. Aquestes propostes ajuden a arribar a públic nou. I cal celebrar-ho, insistia.

Marta Ribera és la companya del Grandes éxitos (una comèdia prou paròdica del propi tòpic de la fama mal portada per un presentador de televisió d’un programa d’entreteniment). Ribera veu Vázquez com un company d’escena, no pas com un presentador mediàtic que pugui aprofitar la seva fama per fer caixa. Jorge Javier Vázquez persegueix que el muntatge emocioni. I hi posa els que millor poden servir a l’obra. Ell agraeix la humilitat amb què Ribera atenua la seva veu per no apagar-lo (en el contrast). Però això és una clau de l’ofici, aclareix ella: cal que hi hagi un equilibri entre els intèrprets perquè l’obra avanci amb garanties.

La gira del 2018 ha consistit en una trentena de funcions per tot Catalunya. Lloguen teatres amb aforaments a partir de 550 localitats, i sempre omplen. Ho diuen ells i també els responsables municipals. Molinero recorda que, segons el tècnic de Santa Coloma, és l’únic espectacle que ha venut tot el paper el 2018, i amb dos mesos i mig d’antelació! La primera idea del presentador de Teletaxi era fer un show en què intervinguessin els clients que hi anuncien. Tenia la confirmació d’Automóviles Conchita, però quan va anunciar-li que no podria participar-hi perquè li havien diagnosticat una malaltia, ho va aturar. Fins fa poc més de tres anys, que, en broma, amb amics, van decidir reprendre-ho. I ha estat una gran satisfacció poder retrobar-se amb els oients, físicament. Molinero plega perquè ja ha acomplert el seu somni. Mai cap actor (que els entrevista regularment a parlar de la cartellera professional) li ha recriminat intrusisme. Molinero està convençut que molta gent s’ha batejat al teatre amb els seus espectacles, que anava canviant cada any perquè poguessin repetir. Molts li deien que havien repetit i que els fills els havien regalat les entrades.

De què va aquest Grandes éxitos? Doncs d’un encàrrec que fan a un presentador egòlatra que accedeix a gravar un disc només si ho fa amb una cantant (Blanca del Bosque) amb qui s’han distanciat arran d’una aparició al Sálvame, on ella va ser sotmesa al polígrafo! Juan Carlos Rubio ha jugat amb alguns tics de Vázquez per preparar el seu anterior muntatge, Iba en serio. Com va fer Marc Rosich fa una dècada amb Manolo Escobar (De Manolo a Escobar, Condal 2006), la peça parodia el protagonista però amb la intel·ligència de crear una història amb tots els efectes per convèncer el públic. Aquesta ha estat, asseguren, la resposta del públic que els ha vist cada dilluns al Rialto de Madrid, durant mesos.

Amb Grandes éxitos, Vázquez es treu l’espina de poder fer un musical. Ho fa amb la gironina Marta Ribera, una companya que ha fet la majoria dels títols del gran repertori: Cabaret, Chicago, Spamalot, Grease, The hole, Jekyll y Hyde (compartint cartell amb Raphael)... Julio Awad és el compositor que també intervé (amb una banda amb tres músics més). També hi ha dos actors més (Alejandro Vera i Beatriz Ros) que ajuden a construir aquest retrobament entre dues estrelles que es van enemistar però a qui aquest encàrrec els donarà una nova oportunitat de refer l’amistat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

llibres

Immigració obligada narrada pels protagonistes

Barcelona
opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda