Arts escèniques

Diàleg multicanal

Cesc Gelabert proposa llançar-se al buit de la improvisació amb una coreografia coral de ball, música i llum a ‘Nom’, a la Sala Petita del TNC

Nou dies d’assaig i nou funcions al TNC. ‘Nom’ és una acció col·lectiva irrepetible

Cesc Gelabert necessita plantejar-se nous reptes en la seva carrera de més de 45 anys fent coreografies. Ja es va llançar al buit aventurant-se a parlar en escena (Escrit en l’aire, 2016, Lliure de Gràcia). Ara, implica en aquesta aposta alguns còmplices seus com ara Lydia Azzopardi (vestuari), Borja Ramos (composició musical) i Conchita Pons (il·luminació) i s’atreveix a improvisar en directe, en grup. És una invitació a un espectacle multicanal amb un cert aire de “suïcidi col·lectiu”, insinuava Gelabert. Ahir, 48 hores abans de l’estrena, confessaven que encara necessitaven trobar un lloc des d’on poguessin sentir-se segurs. Caminant per les vores de l’abisme s’expressa una intensitat molt més gran.

A partir d’unes petites pautes, sabent que cada funció serà diferent i que cap arribarà a la perfecció, estan segurs que hi aflorarà l’emoció i la frescor de la troballa. Només es representa des de demà fins al 17 de març, a la Sala Petita del TNC. Faran nou funcions i hauran assajat només nou dies abans de l’estrena. Al costat de Cesc Gelabert, Robert Gómez i Samuel Delvaux (que ja havien treballat amb la companyia abans), així com els ballarins Junyi Sun i Maria Andrés (que hi debuten), buscaran el matís amb una música que mirarà de quadrar amb el ball i una il·luminació que els perseguirà.

Per Gelabert, la dansa és com el futbol (ja ho va demostrar a Foot-ball TNC, 2015): la improvisació és imprescindible. Però –aclareix el coreògraf– cada professional té la seva tècnica, que coneixen els seus companys i, entre tots, elaboren una tàctica per guanyar el contrincant. En aquest joc de Nom (el títol que van trobar més obert perquè no condicionés ni la creació ni la recepció), el públic hi té un paper determinant. És qui acabarà de confeccionar el valor del muntatge, de l’experiència.

Borja Ramos i Conchita Pons aclarien que havien fet més treball de taula que mai. A Nom, hi seran en directe dissenyant i posant so als moviments. Ramos utilitza un canal de so que es modula a diferents altures per variar la percepció de l’espectador. Sobre aquesta base, Ramos hi modularà el so en directe. I el vestuari? Com que no es podia comptar amb res a priori, s’ha optat per trobar la roba del fons del TNC que doni joc als ballarins i permeti la improvisació. Corresponen a personatges dramàtics, que prioritzen contextualitzar el personatge en l’època i el seu caràcter més que no pas permetre-li soltesa. Aquesta dificultat la vesteixen d’oportunitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA
CrÒNICA

Un Sant Jordi fred, però esplendorós