Còmic

Caputxino agredolç

Rosa Navarro publica la novel·la gràfica ‘Cappuccino commotion’, un relat autobiogràfic, amb humor i drama, sobre la recerca de la identitat de gènere

L’autora mostra que són molts els camins i les maneres per sentir-se una mateixa

El 2007, Rosa Navarro, amb Gema Arquero, publica Salidas de emergencia, en què per primer cop es podia veure un còmic lèsbic en què es tractaven amb naturalitat, desmitificació i humor les relacions d’amor i amistat d’una colla de dones lesbianes, que es reien dels seus tics i parafernàlia. Era el primer pas creatiu de Rosa Navarro (Vilanova i la Geltrú, 1977) per començar a visibilitzar vivències que en molts moments de la seva vida li van comportar neguits, inseguretats i incomprensions. “Comences per la família, tot i que amb el temps, i quan veuen el que has fet i el seu reconeixement, comences a sentir un canvi d’actitud.”

Nørdica Comics ha tret la novel·la gràfica Cappuccino Commotion, en què Rosa Navarro fa un recorregut vital per totes les experiències que l’han ajudat a trobar la seva autèntica identitat de gènere, un procés força complex, perquè no acaba de ser tot d’un únic color.

L’autobiografia se centra bàsicament en els problemes que té la protagonista en la seva recerca de l’amor i en la manera d’administrar-lo. Els seus canvis de ciutat, les seves fugides, que finalment sempre la porten a trobar-se amb el dilema de com pot aconseguir ser ella mateixa, són moviments que han marcat la seva vida.

Tot i l’aparent dramatisme del relat, es tracta d’una obra amb molt sentit de l’humor i molta ironia, que fan de la protagonista un alter ego singular. També es troben en l’àlbum moltes referències culturals. “M’agrada molt posar referències de llibres, discos i pel·lícules que m’agraden”, diu Rosa Navarro. El títol és una referència a una escena d’un film d’Isabel Coixet, però, a més, amb al·lusions a Gertrude Stein, Depeche Mode, Hitchcock, John Ford, Chaplin, Wilco i RadioHead, entre moltes altres, que ajuden a mantenir la història entre la realitat i la fantasia, que és el mateix que li passa a la protagonista.

El personatge del paper, com el real, és mare gràcies a la gestació de la seva parella. “La maternitat –diu el personatge real / de ficció– em va ensenyar després de 37 anys qui era jo. Vaig descobrir el punt de masculinitat que tenia la meva identitat de gènere. Sense arribar a ser home, tampoc em sentia dona. Em trobava en el meravellós lloc del gènere no binari.”

Tot i que el llibre sembla que parli d’una problemàtica específica, el seu tractament obert i les seves referències el fan una obra en què, en qüestions d’amor i desamor, s’hi pot veure reflectida qualsevol persona, tingui la tendència identitària que tingui. Com es diu en el llibre: “La recerca de l’amor i l’estabilitat és universal.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

Eduard Costa publica l’enèrgic ‘Ben amunt’, el primer disc signat amb el seu nom

sant pol de mar
Bernat Salvà
Periodista i escriptor

“Un llibre de viatges pot tenir la complexitat de la vida mateixa”

Barcelona
Novetat editorial

Jaume Planas dissecciona la fauna local d’un barri com n’hi ha tants

blanes
Música

Empúries acull un concert de músics exiliats

L’Escala
cultura

L’Arxiu Lafuente de Santander compra la col·lecció d’objectes culinaris d'Antoni Miralda

barcelona
FESTIVAL DE CANES

Jonás Trueba aposta per l’amor

canes
arts escèniques

Catorze finalistes catalans als Max, amb una gala dedicada a Guimerà

barcelona
GIRONA

Unes 700 persones assisteixen al Pati Cultural 2024

GIRONA
patrimoni

Manresa restaura l’escultura dedicada a Josep Anselm Clavé

Manresa