Art

Un pavelló sense fronteres

L’artista catalanouruguaià Yamandú Canosa fa una declaració d’amor al mestissatge en la Biennal de Venècia

A l’antiquada Biennal de les representacions nacionals, la de Canosa és una proposta inclusiva

La Biennal de Venècia mira l’art del present amb ulleres del passat. Part de la mostra s’organitza en pavellons estatals que es van començar a construir fa més de cent anys. Si bé és cert que s’han fet alguns intents per sortir d’aquest encotillament identitari (simplistes, com ara pavellons que s’han intercanviat nacionalitats), al final tothom escombra cap a casa, és a dir, cap als seus. I la casa de tots no és enlloc. Sí, aquest any sí que hi és: al pavelló de l’Uruguai, amb el projecte de La casa empática de l’artista Yamandú Canosa.

Nascut a Montevideo el 1954, Canosa va venir a viure a Barcelona quan tenia 20 anys. Aquí és on ha fet la seva vida i la seva carrera artística, sense desvincular-se mai, però, del seu país d’origen, on és conegut i reconegut. L’Uruguai, amb pavelló propi als Giardini de la ciutat dels canals, petit i bufó, sense la insolència arquitectònica d’alguns dels seus poderosos pavellons veïns, ha escollit aquest any per primera vegada el seu representant a través d’un concurs públic.

Canosa s’hi va presentar amb un equip de comissaris híbrid, format pel català David Armengol i la uruguaiana Patricia Bentancur; l’apropiat, va veure ell, per engendrar el que pretenia fer al pavelló: una declaració d’amor al mestissatge i a la porositat cultural. “La condició migrant del ser humà ve de la nit dels temps”, clama davant d’una de les obres que habiten la seva hospitalària llar veneciana: es diu Inestable EU i és un mapa d’una Europa que cau a trossos.

Durant el procés de gestació de la proposta, artista i comissaris es van adonar que l’entrada del pavelló de l’Uruguai està orientada al sud i que al nord hi ha la porta d’emergència, que acostuma a fer més nosa que altra cosa per als muntatges expositius. Era una excel·lent metàfora per convertir l’edifici en un paisatge total imaginari sense fronteres. O, com ells prefereixen dir-ho, en “la casa de les fronteres trencades”. La porta d’emergència, folrada amb un mural que representa un mur, està entreoberta.

A l’est hi ha Barcelona. En aquesta paret hi llueix una peça que Canosa va fer per a la Capella, Ciudad iceberg, un skyline dibuixat que agermana edificis emblemàtics de tot el món amb alguna petita llicència personal, com ara la casa on va néixer el seu pare. La línia de l’horitzó és un dels codis recurrents en el seu treball. Hi té una connexió molt emocional, es podria dir que gairebé física. “A l’Uruguai, un país pla, l’horitzó és completament net. I enlluerna.” Les postes de sol són, diu, “úniques”. Els uruguaians tenen molta afició per veure-les. En fan un esdeveniment popular i en el moment culminant, quan l’astre està a punt de ser derrotat en aquesta divisòria infinita, aplaudeixen.

Després en comença un altre, d’espectacle molt seguit, el dels cels estrellats. Un fragment s’ha desplaçat al sostre del pavelló de la Biennal, concretament la preciosa constel·lació d’Orió, que té una particularitat: es veu pràcticament igual als dos hemisferis. “Hem desbordat els espais expositius del pavelló”, explica Armengol. De manera que l’art no ha quedat reclòs a les parets. El sostre, però també el terra i la façana allotgen un art de signe divers impregnat de sentit poètic: pintura (inclosa, com s’ha dit, la mural), dibuix, objecte, fotografia…

La casa que proposa el pavelló de l’Uruguai és una invitació a creure en l’art com “una necessitat de supervivència”, exclama l’artista. Un lloc “inclusiu i empàtic”, que falta li fa a l’antiquada Biennal de les nacions hermètiques.

Una Biennal per deixar-se de mirar el melic

L’equip de l’Uruguai ha entès a la perfecció el missatge del comissari de l’exposició central de la Biennal de Venècia d’aquest any, la 58a, que obre les portes al públic dissabte i les tancarà el 24 de novembre: que mirar-se el melic és el gran absurd de l’art hegemònic, és a dir, l’occidental i, d’aquest, preeminentment l’anglosaxó. El comissari és Ralph Rugoff (Nova York, 1957), director de la Hayward Gallery de Londres, i el seu lema, May you live in interesting times (“Que visquis temps interessants”), un proverbi xinès que li ha servit per muntar una mostra que fa aflorar la crisi de valors d’Europa a través d’artistes de països que estan patint aquest enfonsament, entre els quals n’hi ha una bona colla d’africans. Rugoff ha pres diverses decisions dràstiques. Una: ha retallat considerablement la xifra d’artistes seleccionats (79, gairebé la meitat que el 2015). Dues: ha exclòs els artistes morts. I tres: ha apostat decididament per la paritat (un 46% són dones). Rugoff va visitar l’Estat espanyol quan estava preparant el projecte i va considerar que cap dels seus artistes (si més no, els que els seus assessors li van proposar) encaixava en la seva idea. La minsa presència, i aquest any absència total, d’artistes catalans i espanyols en les biennals venecianes, cita internacional majúscula, evidencia les pobres polítiques de promoció exterior del nostre art.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

bcn film fest

Tirar-se els plats pel cap a la Costa Brava

Barcelona
Cinema

Uns dracs amb ADN xinès, australià i europeu

màlaga

Salvat-Papasseit, sempre jove

Barcelona
Margarida Aritzeta
Escriptora, autora de ‘Les dones del lli’

“La lluita i el camí fet per les dones no han estat endebades”

Valls
Drama biogràfic

Radiografia d’una relació tòxica amb un home més gran

Crítica

La recerca de tresors enterrats

Guaita què fan ara
Sèries

La llarga ombra del masclisme seguint el rastre d’un assassí en sèrie

Drama

‘Rosalie’, una dona barbuda contra la societat

animació

‘Hate songs’, ferides que no es curen