Arts escèniques

Crítica

teatre

Despietat

Xavier Albertí gira com un mitjó l’acte sacramental de Calderón de la Barca. Ho fa despietadament, amb un cinisme notable. No toca ni una coma del vers però hi introdueix una iconografia kitsch, repertori de música del Paral·lel i un quadre final en què, a la davallada de Jesús mort a la creu, el rep un personatge ben diferent. Ja no és la seva mare, la verge Maria. Albertí transgredeix posant-hi personatges transvestits. En realitat, però, és un impacte de focs d’artifici, però darrere el fum i l’espetec no queda gaire res. Nihilisme. És de celebrar el cinisme existencial (avui, qui ostenta el poder no són ni la corona ni la creu, sinó els diners), que trenca amb tots els cànons de la bondat més estèril, però li falta discurs que superi el “yo creo” del Buen Genio i que revalori el “yo dudo” del Mal Genio.

La posada en escena no desactiva el discurs originari: que la lascívia sigui un personatge transvestit només consolida el tòpic que aquelles persones que no siguin heterosexuals són unes pecadores. Si es vol posar aquest perfil, millor seria donar-li un personatge protagonista. I que serveixi per superar el text bíblic. Si es vol reforçar la idea que amb el sentiment de culpa l’home esdevé destí de l’univers, que ha desplaçat Déu, cal ensenyar-ho obertament, tot donant-li una sortida diferent a la derrota bíblica.

Albertí té un dispositiu espectacular, dels que agraden a la Sala Gran. I que eren el màxim reclam del poble en l’època de Calderón. Però costa molt que agafi velocitat de creuer. L’obra és coral i els intèrprets respiren frescor, sobretot, quan apareixen les coreografies i les cançons. Però ni l’aparició de l’atracció de fira, remou la direcció de l’auto sacramental. Tot i l’expectativa d’un planter com Oriol Genís, Mont Plans, Roberto G. Alonso, Antoni Comas o Jordi Domènech, el que sorprèn amb un ball de discoteca és Jorge Merino, que demostra que hi ha molt més actor que l’intèrpret dels versos inicials fent de pare sense esma.

El gran mercado del mundo
Autor: Calderón de la Barca
Director: Xavier Albertí
Intèrprets: Cristina Arias, Alejandro Bordanove, Antoni Comas , Elvira Cuadrupani, Jordi Domènech, Rubén de Eguía , Roberto G. Alonso, Oriol Genís, Lara Grube, Sílvia Marsó, Jorge Merino , Mont Plans, Aina Sánchez, David Soto Giganto
Dimecres, 15 de maig (fins al 22 de juny) a la Sala Gran del TNC.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

DANSA

El Mercat convida dues coreografies noruegues a ballar complexes celebracions

BARCELONA
cultura

Collboni esquiva reunir-se amb els impulsors de la campanya Salvem el Museu del Disseny

barcelona
Cinema

El BCN Film Fest obre portes i espera Meg Ryan

barcelona
Mònica Soler Ranzani
Novel·lista

“Faig ficció, però em preocupa molt la versemblança”

Barcelona

Model i artista amb final feliç

Barcelona
ARTS EN VIU

Ròmbic produeix un ‘site specific’ amb 10 titellaires pel seu desè aniversari

BARCELONA
sant feliu de guíxols

Dani Fernández, La Oreja de Van Gogh i Nil Moliner, al 2n Idilic Festival

sant feliu de guíxols
mostra

Nova exposició permanent a la Fundació Josep Pla de Palafrugell

Palafrugell
Crítica

Lloança al gran misteri