Art

Un lirisme sec a la mirada

Una exposició de la Fundació Pla i la Fundació Masó confronta l’escriptura de Pla amb l’obra del pintor Coromina

El pintor Joan Baptista Coromina i l’escriptor Josep Pla van ser amics. Dit així, de pressa i sense matisar-ho, pot fer arrufar el nas a més d’un que pensi en Pla com el que pretenia ser: un solitari. Més encara, un misantrop. Quantes coses que ens falten encara per aprendre d’aquell homenot i el seu món. Tornem-ho a dir, doncs: Pla i Coromina van ser amics i, a la llum del treball de recerca que ha afavorit l’exposició que avui s’inaugura a la Fundació Pla de Palafrugell (19 h), hauríem de dir que van ser molt bons amics.

Per a l’autor d’El quadern gris, Joan Baptista Coromina (la Bisbal, 1890-Palafrugell. 1919) no només va ser el primer artista que va conèixer en la seva vida, com fa present el títol mateix de l’exposició, sinó una ànima germana en la qual reconeixia uns conflictes semblants a l’hora de bregar amb el paisatge de l’Empordà: l’un per traslladar-lo a l’escriptura; l’altre, a la pintura. “M’he mirat sovint aquest paisatge amb Joan B. Coromina —que el troba, com jo, intensament suggeridor”, anota Pla, set anys més jove, a El quadern gris, un dels primers testimonis de la relació entre aquests homes esquerps que es comprenien, s’escoltaven i es respectaven. “Coromina de vegades té un mirar oliós i altres de pedra duríssima i negre”, escriu Pla en un altre moment, tot recordant la seva figura menuda i al mateix temps arravatada, nietzschiana, amb un ’“ull viu de perdiu”, com “un bastard de Cèsar romà”.

Coromina va ser qui va posar Pla en relació amb l’arquitecte Rafael Masó, amb qui crearia la fàbrica ceràmica La Gabarra, i, de retruc, amb la colla d’intel·lectuals i bohemis de Girona: els Palol, Bertrana i Rahola. Encara que Pla no sentia gaire estimació per l’obra de l’arquitecte, que considerava molt intel·ligent i d’un inexplicable mal gust. És potser l’únic desacord entre aquests dos creadors que compartien tertúlia a Palafrugell ara fa un segle, el mateix temps que ha transcorregut des de la mort prematura de Coromina, als 29 anys.

Amb motiu d’aquest aniversari, ‘El primer artista que vaig conèixer’. Joan B. Coromina i Josep Pla ha aplegat els esforços i la complicitat de la Fundació Pla i de la Fundació Masó per donar a conèixer alhora la col·lecció de més de 270 obres, principalment dibuixos, aquarel·les, esbossos i obres de petit format, que la institució gironina va adquirir el 2015 i el 2017, i l’amistat que va unir aquests dos creadors units per “la dolçor severa” del paisatge empordanès, que van saber copsar amb un lirisme contingut. Jordi Falgàs, comissari de la mostra, l’ha organitzada en tres àmbits que en recorren les influències recíproques. El muntatge estarà instal·lat a Palafrugell fins al 3 de maig del 2020, en què es presentarà a Girona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA
CrÒNICA

Un Sant Jordi fred, però esplendorós

TEATRE

La Perla 29 incorpora un ‘Zoo de vidre’

BARCELONA
CRÒNICA

Banyoles, lectora i novel·lada

crònica

Diada radiant en el retorn a l’essència

crònica

Una sola música que tothom balla com vol