Arts escèniques

Premi als ‘àngels’ amb polèmica

Els Butaca distingeixen ‘Àngels a Amèrica’, però David Selvas declina el guardó per la controvèrsia que hi va haver al moment de l’estrena

Pere Arquillué i Clara Segura han guanyat els premis a millor actriu i actor de la 25a edició

La producció del Teatre Lliure Àngels a Amèrica va ser distingida ahir amb el premi Butaca al millor muntatge teatral, però a la gala celebrada al Mercat de les Flors, el seu director, David Selvas, va declinar el premi a causa de la polèmica que va generar en el moment de l’estrena el fet que un personatge negre de l’obra original de Tony Kushner fos interpretat per un actor blanc. David Selvas es va mostrar satisfet del premi, però el va declinar perquè creu que els valors han de prevaldre per damunt dels premis. De tota manera, es tracta d’un premi que es concedeix a la producció, no al director, i el guardó ha anat igualment a mans del Teatre Lliure.

La polèmica va esclatar a l’octubre del 2018, quan un col·lectiu d’actors i actrius negres va denunciar que a l’obra del Teatre Lliure l’actor Quim Vila interpretava un personatge negre.

Un dels protagonistes de l’espectacle, Pere Arquillué, va rebre ahir el premi al millor actor. Àngels a Amèrica era, amb vuit nominacions, l’espectacle favorit als premis Butaca, que celebraven la seva 25a edició.

En un palmarès molt repartit, la gala d’ahir va distingir amb premis importants tres espectacles més. Una gossa en un descampat (Sala Beckett-Grec 18) va guanyar el premi al millor muntatge de petit format, el de millor direcció, per a Sergi Belbel, i el premi Butaca Fundació SGAE al millor text, de Clàudia Cedó.

La ‘gàbia’ i Brecht

La jaula de las locas (Nostromo Live), que partia amb sis nominacions, va guanyar els guardons al millor musical, actor de musical (Àngel Llàcer) i vestuari (Míriam Compte). La bona persona de Sezuan, una obra de Bertolt Brecht dirigida per Oriol Broggi a la sala gran del TNC, era la segona obra més nominada (finalista a set premis) i es va endur el de millor actriu, per a Clara Segura; millor actor de repartiment, per al mallorquí Toni Gomila, i el de disseny de llums, per a Pep Barcons.

Els jocs florals de Canprosa (TNC), de Santiago Rusiñol, partia també amb set nominacions i finalment es va endur els premis a la millor actriu de musical (Anna Moliner) i millor escenografia (Laura Clos Closca).

Pere Arquillué, que ja havia rebut el premi de la Crítica al millor actor per aquest paper, és l’únic supervivent del muntatge d’Àngels a Amèrica que va inaugurar la sala Tallers del TNC, el 1996. Estava dirigida per Flotats i va guanyar el premi Butaca al millor muntatge teatral en la tercera edició (1997) d’uns premis que originàriament també premiaven pel·lícules. Actualment atorguen 25 premis i, a més dels esmentats, destaquen també els de dansa, dominats enguany per l’espectacle Pasionaria (La Veronal-Mercat de les Flors-Grec 18), que ha obtingut els premis a millors muntatge de dansa, coreografia (Marcos Morau) i intèrpret femenina (Ariadna Montfort). Pol Jiménez ha guanyat el premi al millor intèrpret masculí de dansa per La oscilante.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

bcn film fest

Tirar-se els plats pel cap a la Costa Brava

Barcelona
Cinema

Uns dracs amb ADN xinès, australià i europeu

màlaga

Salvat-Papasseit, sempre jove

Barcelona
Margarida Aritzeta
Escriptora, autora de ‘Les dones del lli’

“La lluita i el camí fet per les dones no han estat endebades”

Valls
Drama biogràfic

Radiografia d’una relació tòxica amb un home més gran

Crítica

La recerca de tresors enterrats

Guaita què fan ara
Sèries

La llarga ombra del masclisme seguint el rastre d’un assassí en sèrie

Drama

‘Rosalie’, una dona barbuda contra la societat

animació

‘Hate songs’, ferides que no es curen