Art

El Bòlit, en l’òrbita de Bill Viola

L’obra ‘Ascension’ es podrà veure a Girona, coincidint amb l’exposició que La Pedrera dedica al videoartista

L’any 2009 ja va exposar a Sant Nicolau, dins el desè Festival de Músiques Religioses

El Bòlit inaugurarà el 4 d’octubre, a la sala Fidel Aguilar de la Rambla, la videocreació Ascension, una de les obres més espectaculars de Bill Viola (Nova York, 1951), considerat el mestre i referent del videoart mundial. Tot i que la peça data de l’any 2000, continua sent una de les més conegudes i fascinants de Bill Viola, la més idònia per participar des de Girona en la gran festa que representarà la primera exposició monogràfica que se li dedica a Catalunya, prevista a La Pedrera del 4 d’octubre al 5 de gener. La proposta transterritorial s’emmarca dins l’anomenada “ruta Bill Viola”, que es desplegarà, de manera simultània, a altres espais, com ara el Museu de Montserrat, el Museu Episcopal de Vic, Planta Fundació Sorigué de Lleida, el Palau de la Música Catalana o el Gran Teatre del Liceu.

Per als gironins, aquesta serà ja la segona vegada que rebin la visita del pioner del videoart. La primera va ser l’any 2009, quan va presentar a la capella de Sant Nicolau, dins el programa Nits fosques de l’ànima, la videocreació The Messenger, aprofitant el viatge per recollir el premi Internacional Catalunya que li acabava de concedir la Generalitat. De fet, una imatge obtinguda d’aquella peça va servir de cartell per al desè Festival de Músiques Religioses i del Món.

Ascension és “una videoinstal·lació sonora en què el paisatge submarí (allò etern) rep sobtadament un cos humà”, segons la descriu la nota facilitada pel Bòlit, per afegir a continuació que “la descripció detallada és sobrera, ja que és l’espectador qui ha de descobrir la totalitat de l’obra, copsar el seu significat i rebre’n l’impacte emocional i estètic”. En la seva obra, que ha anat evolucionant en paral·lel als avenços tecnològics del vídeo, Bill Viola explora temes universals com el naixement, la mort, l’amor, el dolor o la redempció, però ho fa amb un domini exemplar i exquisit dels mitjans mecànics dels quals se serveix, al contrari del que sol ser habitual en molts dels seus epígons, d’una potineria tècnica i una pobresa estètica en general inacceptables.

L’exposició que li dedicarà la Fundació Caixa Catalunya-La Pedrera, Bill Viola. Miralls de l’invisible, està comissariada per Kira Perov i Llucià Homs, amb l’assessorament de Víctor García de Gomar, i ofereix per primer cop a Barcelona un ampli recorregut per la trajectòria de l’artista, amb peces significatives dels seus inicis, com ara The reflecting pool (1977-1979), fins a creacions recents com la sèrie Martyrs, amb quatre obres (Earth, Air, Fire, Water) fruit d’un encàrrec de la catedral de Saint Paul de Londres, on s’exhibeixen de manera permanent des del 2014.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

llibres

Immigració obligada narrada pels protagonistes

Barcelona
opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda