Cinema

FIRES DE SANT NARCÍS

Pel·lícules. ‘Los culpables’

‘Los culpables’

Una peça teatral reconvertida en un film ‘noir’ narra la història d’un home de negocis a punt de fer fallida que decideix fingir la seva pròpia mort amb la complicitat de la seva dona i l’amant d’ella

“Soc conscient que sempre seré el director de La piel quemada –va confessar J.M. Forn el 2014, en l’acte inaugural del Festival de Cinema de Girona– però espero que us emporteu una sorpresa amb Los culpables, una pel·lícula que m’estimo molt, i que es va rodar a Girona l’any 1962, en una època que la ciutat tenia fama de ser grisa i negra.”

El tòpic va servir per alguna cosa i va ajudar a rodar aquesta adaptació lliure d’una peça teatral de Jaime Salom a la ciutat de Girona amb localitzacions al pont d’Isabel II, la rambla de la Llibertat, la catedral i el Passeig Arqueològic. “Necessitava localitzar l’acció en una ciutat provinciana, tancada, i Girona m’oferira aleshores aquests decorats exteriors”, va explicar Forn recordant que no es va moure pràcticament del call, el pont de Pedra, la plaça de la Independència i la pujada de Sant Feliu, a banda de rodar interiors a Barcelona.

La peça teatral, reconvertida en un film noir de tall clàssic que s’havia de titular Bajo la lluvia, narra la història d’un home de negocis a punt de fer fallida que decideix fingir la seva pròpia mort amb la complicitat de la seva dona i l’amant d’ella, un jove metge amb qui fa temps que es troba en una habitació d’una merceria. Un bon dia apareix el marit per proposar-los un tracte, que l’ajudin a fingir la seva mort, motiu pel qual el metge signarà el certificat de defunció i li enviaran a Suïssa els 5 milions de l’assegurança de vida per poder començar de zero. A canvi, ells tindran via lliure per casar-se. Els tres punts del triangle, per ambició, amor, covardia o venjança, són culpables de nombrosos enganys i traïcions entre ells. Malgrat el pas del temps, l’argument s’aguanta perfectament i fins i tot en aspectes com ara el de la crisi financera, que afecta el personatge central, és plenament vigent. La crítica de l’època i la posterior van destacar el treball del director. Dels actors va sobresortir el treball de Tomás Blanco, el marit, i de Félix Fernández, un comissari de policia molt ben treballat.

Los culpables
Director:
Josep M. Forn
Any:
1962
Intèrprets:
Tomás Blanco, Florencio Calpe, Susana Campos i Félix Fernández

Un director combatiu

Josep Maria Forn, peça cabdal del cinema català, no va tenir gens fàcil treballar durant el franquisme. Tura, un projecte sobre la Guerra Civil, va ser prohibit, i La respuesta, sobre les protestes estudiantils, no es va poder estrenar fins al 1975. Autor d’un bon nombre de curtmetratges, és conegut sobretot per La pell cremada, un retrat sense concessions sobre la immigració a la Catalunya dels setanta i per ser el productor de pel·lícules com ara Ocaña, retrat intermitent, i Un cos al bosc, de Joaquim Jordà. Los culpables és de la primera etapa de la seva carrera, en què va alternar treballs personals amb d’altres d’encàrrec.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

llibres

Immigració obligada narrada pels protagonistes

Barcelona
opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda