Llibres

Carmen i el grum

Joan Santanach debuta en novel·la amb ‘Els vius’, la història d’una prostituta de luxe de l’època franquista

“Volia mostrar com sobreviure en unes circumstàncies hostils, un tema que m’interessa”

Joan Santanach (Barcelona, 1973) és filòleg, professor de la Universitat de Barcelona, medievalista, coordinador de l’Editorial Barcino, va ser comissari de l’Any Llull 2016 i ara debuta en novel·la amb Els vius (Meteora).

Escriure ficció li agrada molt, té algunes obres inacabades i una d’enllestida que encara li sembla “massa primeta”. “Fent broma, quan els amics em demanen d’on trec el temps, els dic que m’he estalviat molts diners de psicòleg gràcies a escriure”, comenta Santanach.

“Coneixia el Jordi Fernando [editor de Meteora] i li vaig dir que tenia una novel·la i em va dir que l’hi passés; li va agradar, em va fer una sèrie d’observacions encertades i va dir de publicar-la. Totes les editorials haurien de ser com Meteora, et cuiden molt i fan molt bona feina”, explica.

S’han publicat moltes obres ambientades o sobre la Guerra Civil i la postguerra, però Els vius fa servir l’època d’escenari moral, gèlid en molts sentits, no de tema històric, i, a diferència de la majoria d’altres títols, els protagonistes són del bàndol nacional, perquè li interessava “explorar emocions tan allunyades” de les seves.

“És evident que la guerra i la postguerra no són un episodi tancat en la història d’Espanya i mentre sigui així caldrà parlar-ne. És un tema vigent perquè la Guerra Civil va portar el franquisme i el franquisme continua d’una manera molt evident en determinats llocs; una de les intencions de la novel·la és mostrar hàbits i actuacions franquistes de saqueig i aprofitament de l’Estat que han continuat amb els seus hereus; l’obra ens interpel·la d’alguna manera sobre aquesta línia de continuïtat”, detalla Joan Santanach.

A Els vius, que té un estil molt treballat i sòlid, poc habitual en un debut, hi ha un pal de paller, la vida de Carmen Orriol, una infermera valenciana que es casa jove, perd el marit i acaba sent una prostituta de luxe, amant d’un general, en part, induïda per un capellà. “És una dona que decideix provar sort per aquesta banda, aprofita el seu atractiu per sortir d’una situació dramàtica.”

Els personatges no estan basats en cap de real, però sí que l’autor ha estat fidel a batalles, carrers, hotels... “Santander era una ciutat d’estiueig de la classe benestant espanyola des de molt abans de la postguerra; la família reial hi anava; i Verdaguer també, uns quants cops, convidat pels marquesos de Comillas...”

Ha anat escrivint la novel·la durant uns cinc anys. “D’entrada hi havia les dues veus centrals, la Carmen i el Martí [un adolescent de Barcelona que va a treballar de grum a l’hotel de Santander on té lloc una part important de la trama], que eren pràcticament monòlegs; però em calia mostrar altres fets sense perdre la capacitat que ells dos menteixin, com pot fer tothom”, i per això l’obra té una estructura fragmentada i polifònica molt efectiva.

“A l’origen, la novel·la havia de partir de l’admiració d’un grum per una senyora en un hotel, però en començar a crear la Carmen... va créixer”, confessa l’autor. “També volia mostrar com sobreviure en unes circumstàncies hostils, que és un tema que m’interessa.”

De manera coherent amb l’estil, el registre elegant i la història, no hi ha gairebé escenes eròtiques “una mica condicionat pel moment històric, que era molt pudorós”, i poques d’acció, com ara una venjança agraïda que no explicarem. I algunes escenes de batalla, amb molt de fred. “Tenia present la imatge dels soldats a Stalingrad narrada per Vassili Grossman... Les lectures acaben sortint en el que fas; que, al tinent Albarado, el matin d’un tret al coll és un record de l’Homenatge a Catalunya, de l’Orwell, que va rebre un tret al coll”, detalla Santanach, que no jutja els seus personatges, “ja ho fan ells amb els seus actes”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona
Éric Besnard
Director de cinema

“Hem caigut en l’histerisme col·lectiu i no parem a pensar”

Barcelona
MÚSICA

Joan Magrané estrena a Peralada un responsori per a la Setmana Santa del segle XXI

girona
música

Twenty One Pilots actuaran al Palau Sant Jordi l’abril vinent

Barcelona
ART

Estudien si la part superior del mosaic de la Casa Navàs també és de Joaquim Mir

REUS
art

Mor Richard Serra, l’escultor monumental

barcelona