Música

RICARD GILI

LA LOCOMOTORA NEGRA

“Als 80, si no feies jazz rock eres un troglodita, però ara ja no”

Oriol Martorell va demanar a Duke Ellington cantar ‘llibertat’ també en català. Feia la seva impressió...
Les escoles han generat una bona fornada de músics, però em sembla que no hi ha suficient públic

A un any i escaig de complir cinquanta anys de trajectòria, La Locomotora Negra, la big band estable més antiga del país, assumirà el 15 de novembre al Palau de la Música, i en el marc del 41è Voll-Damm Festival Internacional de Jazz de Barcelona, un dels reptes més importants de la seva història: reinterpretar el Sacred concert que Duke Ellington, el novembre del 1969, va fer a Santa Maria del Mar amb la Coral Sant Jordi d’Oriol Martorell. En parlem –del concert de fa 50 anys i el d’ara– amb el director, trompetista i cantant de La Locomotora, Ricard Gili.

Sempre ha dit que, per a vostè, va ser tota una revelació, aquell concert a Santa Maria del Mar.
Havíem descobert Duke Ellington, i ens havia fascinat. Ja havíem anat als seus primers concerts al Palau tres anys abans amb Ella Fitzgerald, però allò no ens ho esperàvem. Aquell concert a Santa Maria del Mar ens va agafar desprevinguts i és amb el pas dels anys, més potser que en aquell moment, quan ens hem anat adonant del fort impacte que va deixar en nosaltres.
Què hi va passar, exactament? Per què és tan llegendari aquell concert?
Hi ha moltes circumstàncies. En primer lloc, hi ha un tema estrictament musical. Duke Ellington és un geni de la història del jazz i, al final de la seva carrera, va escriure aquesta música sacra per a big band, coral, solistes vocals... Tot això, dins la carrera d’Ellington, ja és prou interessant, perquè en molts aspectes fuig dels límits estrictes del jazz, però sempre dins d’una gran genialitat. Que, a més, es fes un concert de jazz dins una església, en aquell moment, era una veritable novetat. I, finalment, en tercer lloc, es donaven unes circumstàncies polítiques –que, tristament, tenen un paral·lelisme amb les que vivim avui– en què ETA havia fet els primers assassinats i hi havia decretat un estat d’excepció. Es va formar un conglomerat de situacions que van fer que aquell concert fos un esdeveniment únic.
Hi va haver proclames de “llibertat”, fins i tot.
La part central del concert és una cantata titulada Freedom en què es parla de la llibertat d’una manera molt àmplia i oberta. Es diuen unes paraules molt boniques que nosaltres hem mantingut en el concert que farem al Palau: “Llibertat és una paraula que, a vegades, es canta; a vegades, s’ha de dir cridant, i, a vegades, cal dir-la en veu baixa, però és una paraula que existeix arreu del món i en totes les llengües.” En aquell moment la coral cantava “llibertat” en tots els idiomes que Duke Ellington pogués saber. Quan va arribar aquí, però, ignorava que hi havia un idioma propi a Catalunya. I l’Oriol Martorell va demanar-li cantar “llibertat” també en català. I, és clar, sentir cridar “llibertat” a Santa Maria del Mar en aquell context feia la seva impressió.
Va ser el moment més clamorós del concert?
No, l’explosió és al final, amb un tema que diu: “Lloeu Déu i balleu.” I és que és molt bo, Duke Ellington! Fa una música molt elaborada i sofisticada però que no perd mai les arrels, el primitivisme que hi ha subjacent en el jazz, en el millor sentit de la paraula. El cantant que portava, el Tony Watkins, es va posar a ballar com només saben fer ells i això va enfervorir la gent. La coral va començar a picar de mans, la gent també..., va ser una explosió.
Com van treballar Duke Ellington i Oriol Martorell?
Aquell concert Duke Ellington ja l’havia enregistrat i interpretat a Estocolm i París. El que feia era enviar unes setmanes abans un ambaixador, Tom Whaley, perquè es posés en contacte amb la coral de cada ciutat i els ensenyés com cantar la música de Duke Ellington. Els resultats, a Barcelona, van ser tan bons que el mateix Duke Ellington, l’estiu següent al Teatre Antic d’Orange, va demanar a la coral de Barcelona que els acompanyés. En el seu llibre de memòries, de fet, la Coral Sant Jordi consta com a millor coral i el de Barcelona, com a millor concert.
Com es vivia el jazz, a Barcelona, l’any 1969?
Amb intensitat. El Jamboree havia tancat, però hi havia gent molt aficionada, subscrita a revistes... I hi havia polèmica. Es feien reunions en què s’escoltaven discos i es discutia sobre si allò que sonava era jazz o no, o si era bo o no tant. Era una afició molt viva, informada, apassionada i entregada.
Per què hi havia ‘polèmiques’?
Ja havia sortit el free jazz, aleshores ho feia el jazz rock i els qui com jo, o altres companys, crèiem que el jazz havia de seguir unes determinades pautes rítmiques o expressives consideràvem que allò no era jazz sinó tota una altra cosa. No hi havia patacades, però sí discussions molt enceses.
Ha canviat, cinquanta anys després, la seva visió del jazz?
Potser ho he flexibilitzat una mica, perquè els límits, en aquella època, eren molt estrictes. Sí, però, que crec que el jazz, entès com a música popular dels negres nord-americans, aportava uns valors absolutament nous en el nostre món musical. I, a mesura que aquests valors, rítmics i expressius, desapareixen, crec que es produeix una pèrdua que la gent com nosaltres, que no som tan expressius i rítmics, no ens podem permetre.
Sovint ha comparat el jazz de vella escola amb un pernil de Jabugo...
[Riu] Hi ha hagut evolucions del jazz més elaborades, també intel·lectualment, fins al punt de parlar d’un jazz d’elit que no ha de ser popular. I, davant això, es genera la idea que allò que és popular no pot ser bo. O que el que és bo ha de ser necessàriament minoritari, la qual cosa és una fal·làcia total. Per contradir-ho poso com a exemple el pernil de Jabugo, que és bo i alhora popular. I, si no ho és tant, en tot cas, és pel preu.
Què es podrà veure el pròxim dia 15 al Palau?
Refarem bàsicament el repertori d’aquell concert de Duke Ellington amb la Coral Sant Jordi a Santa Maria del Mar. Només hem eliminat, de fet, aquells temes que creiem que no podem interpretar dignament, ja que n’hi ha d’un gran virtuosisme musical. Tindrem també la gran sort de tenir la Núria Rial, que ja va cantar amb nosaltres fa vint anys i que en aquest temps s’ha convertit en una figura cotitzada de la lírica.
És un dels grans reptes en la història de La Locomotora Negra?
Déu-n’hi-do. Lligar tot això, ja no només des del punt de vista musical sinó també organitzatiu, ja que ni La Locomotora Negra ni la Coral Sant Jordi som gent que vivim de la música, ha estat una feinada.
Vostè mateix és arquitecte. El component amateur és la clau per la qual La Locomotora Negra ha durat gairebé mig segle?
Pot ser-ne una, sí, ja que no hem tingut exigències de tipus econòmic. Però també hi ha altres factors. Vam començar, per exemple, uns quants, poquets, i tot el creixement del grup ha estat sempre molt debatut. Vam començar cinc i hem acabat disset, però de tot n’hem parlat sempre en assemblea.
Al Festival de Jazz van debutar-hi el 1974 i, des de fa uns quants anys, són un nom que no hi falla mai.
Tenim una parròquia de fidels. No 40.000, com podria tenir Bruce Springsteen, però sí 1.000 o 2.000.
El cognom Gili, tant per vostè com pels seus germans, està molt vinculat al jazz a Catalunya. Com es vivia la música, a casa seva?
El meu pare, Joaquim Gili, era un arquitecte important que s’havia aficionat al jazz i que ens va anar conduint cap aquí. El nom de Locomotora Negra el va posar ell en unes audicions de discos que es feien a casa un diumenge al mes al matí i que servien per divulgar el jazz entre els joves. Va buscar un nom que lligués el jazz amb la seva altra afició, que eren els trens.
Com recorda els principis de la banda, quan La Locomotora Negra era un quintet que anava de poble en poble?
Era una cosa pintoresca i sacrificada, però quan ets jove no importa si un micròfon no funciona o si el piano l’has de treure d’un pis, baixar-lo per les escales, arrossegar-lo pel carrer i pujar-lo a l’escenari. Ja n’hem picat, de pedra...
I el jazz a Catalunya, com el veu?
Hi ha hagut les escoles, amb projectes tan bonics com el de l’Escola de Música de Sant Andreu o la de l’Hospitalet, que han generat una bona fornada de músics. No tots seran, lògicament, de primera línia, però és de la quantitat d’on surt la qualitat, com ja s’està veient. Em sembla, però, que a Barcelona no hi ha suficient públic. No es coneix el jazz. I el que es coneix està, força sovint, mal explicat. O és un jazz que és d’elit però no popular. Els dius jazz i et diuen: “Ui, quin maldecap!”, perquè no el coneixen. La proporció entre públic i músics, per tant, no és bona, i si no hi ha públic, no hi ha locals.
Sembla mentida que el jazz encara ara hagi de combatre aquesta etiqueta d’elitista.
Sí, però també ens l’hem guanyada una mica. S’ha volgut convertir el jazz en una música emmirallada en la música clàssica europea. El músic de jazz, en l’argot nord-americà, inclús en Duke Ellington, és un entertainer. És a dir, una persona que ha de distreure el públic i fer que s’ho passi bé, sense que això hagi de fer-ne baixar la qualitat. Convertir-lo en artista, en majúscules i amb tantes cometes com es vulgui, ha donat peu a una manera de fer música que no enganxa. Hi ha sovint una preocupació molt gran per tocar pensant en el que diran els crítics, a ser avançats, a fer segons quins tipus d’harmonies..., i no pas a connectar amb aquella gent que ha pagat una entrada i ve a passar-ho bé. I, així, és difícil que el públic de jazz creixi. Com insisteixo sempre, qualitat i popularitat no han d’anar deslligades.
És cosa d’aquí o passa a tot el món?
A França pots trobar gent que busca una música elitista, però també molta a qui també li agrada la mena de jazz que fem nosaltres. I a Anglaterra també. Aquí les coses han canviat. Als anys vuitanta, si no feies jazz rock eres un troglodita. Ara, però, ja no és així. Hi ha gent jove que no se n’està de fer gipsy jazz o swing i, això, com hem pogut veure amb la Sant Andreu Jazz, té un públic.

Cinquanta anys

La Locomotora Negra farà cinquanta anys a principis del 2021 havent-se convertit en la ‘big band’ estable més antiga del país. El 15 de novembre reviuran l’històric concert de Duke Ellington a Santa Maria del Mar acompanyats de la Coral Sant Jordi, la reconeguda soprano Núria Rial (assumint les parts vocals que, l’any 1969, va fer la sueca Alice Babbs) i el vocalista Erwyn Seerutton. La Locomotora Negra va debutar l’any 1974 al Festival de Jazz de Barcelona i, d’un temps ençà, no hi falta mai.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Laia Arañó Vega
Historiadora i autora del llibre “El camp dels catalans”

“El govern a l’exili va voler concentrar els refugiats catalans en un únic camp”

Banyoles
societat

La biblioteca de Cassà de la Selva ja porta el nom de Maria Corominas

cassà de la selva
música

La cantant gironina Jost Jou debuta amb ‘MFQM’: més forta que mai

girona
poesia

Guillem Pérez: “El cor és el vehicle amb què avancen la lectura i la vida”

cadaqués
Cultura

Mor Eduard Lluís Muntada, la veu en català de Vyvyan, el punky d’‘Els joves’

societat

Lectura de poemes i dos concerts per Sant Jordi

santa coloma de farners
SALT

Una marató de contes i música per amenitzar la Diada de Sant Jordi

SALT
Els propers reptes

Els propers reptes

BARCELONA
ÒPERA / DANSA

El Liceu convidarà Bieito, Ollé, Castellucci i McVicar el 24/25

BARCELONA