Cinema

Cinema sense murs

L’Alternativa - Festival de Cinema Independent de Barcelona programa 165 films en la 26a edició, que té la caiguda del Mur de Berlín com un dels temes destacats

El festival tracta altres temes com ara la identitat, el llegat familiar, les fronteres i les migracions

“Les primeres pedres que van caure del Mur de Berlín coincidien gairebé, dia per dia, amb els dies de l’inici de L’Alternativa”, comenta Tess Renaudo, codirectora de L’Alternativa - Festival de Cinema Independent de Barcelona. No pas amb l’any –L’Alternativa va néixer fa 25 anys (1994) i el mur va caure el 1989–, sinó amb els dies de novembre en què es fa cada any. Aquesta edició comença demà passat, dia 11, i acaba el diumenge 17. Al llarg d’aquesta setmana, es projectaran 165 pel·lícules independents provinents de nombrosos països, hi haurà 60 convidats i s’organitzaran múltiples activitats.

El cas és que els organitzadors volien parlar d’aquesta coincidència en part, també, perquè en aquestes 26 edicions L’Alternativa ha programat un cinema independent, lliure, sense murs que l’encotillin. Tess Renaudo hi afegeix més motius: “També ens va semblar una manera interessant de mirar enrere i alhora mirar al present, perquè moltes coses que representa la caiguda del Mur tenen a veure amb l’Europa d’avui. Va ser una obertura de fronteres, però també del capitalisme salvatge. Parlar d’abans i després de la caiguda del Mur ens permetia parlar de temes molt actuals.”

Aquest tema serà present en el festival sobretot a través dels sis documentals de la secció Mur de Berlín, que en parlen des de la perspectiva “social, cultural, política, urbanística..., i ofereixen una representació del que ha passat a Berlín”. Entre els títols hi ha Elektrokohle, d’Uli M. Schueppel, i Something to do with the world, de Ross McElwee i Marilyn Levine.

Altres temàtiques que destaca la codirectora, entre la variada programació d’enguany, són “la identitat, el llegat familiar, la superació personal, les fronteres, les migracions, la relació amb la natura, el lloc que hi ocupa l’ésser humà, la memòria, l’explotació dels recursos de la Terra...” Uns temes que s’aborden sovint des de la no-ficció: “En la selecció hi ha molts assajos, però també es tracten en treballs més experimentals.”

Lliure i compromès

Les temàtiques són variades, però les pel·lícules tenen característiques comunes: “Totes estan fetes en llibertat, en el sentit que l’autor té un compromís amb si mateix i amb el llenguatge cinematogràfic. Per nosaltres la forma, el llenguatge, és tan important com el tema.”

L’Alternativa se celebra principalment en diferents espais del CCCB i enguany té tres seccions oficials: llargmetratges internacionals, amb deu títols (vuit d’europeus i dos d’americans); curtmetratges i una nova secció competitiva de films nacionals (8 llargs i 10 curts fets “als marges de la indústria”). Tess Renaudo treu importància a la forta presència europea d’enguany: “Mai programem per quotes, de país, continent, gènere, blanc i negre.... Tot és molt intuïtiu, i aquest any, vuit dels deu llargmetratges de la secció oficial són produccions europees, però és casualitat, té a veure amb la collita de cada any, amb el que hem trobat i ens sembla coherent amb la nostra programació.”

També hi ha seccions paral·leles: focus, retrospectives, programació familiar i sessions especials. A més, hi haurà classes magistrals, tallers, trobades i seminaris per a escoles... La secció L’Alternativa Professionals ofereix assessorament de projectes i altres activitats. Entre els convidats d’aquest any hi ha el cineasta francès Jean-Gabriel Pério, que és objecte d’una retrospectiva, i Neus Ballús, que impartirà un seminari sobre el treball amb actors no professionals, molt present en els seus treballs cinematogràfics.Aquest any, la inauguració de l’Alternativa anirà a càrrec de la versió radiofònica de la peça escènica Andrei Rublev, de Societat Doctor Alonso, que pren com a punt de partida la pel·lícula d’Andrei Tarkovski del mateix títol i hi suma el llenguatge escènic de la companyia de Tomás Aragay i Sofía Asencio. A més del CCCB, L’Alternativa se celebrarà a la Filmoteca de Catalunya, el cinema Zumzeig, el Centre d’Estudis i Recursos Culturals (CERC) i l’Escola de Cinema de Barcelona (ECIB).

El Meu Primer Festival

Films per a infants de 2 a 12 anys al llarg de tres caps de setmana

La pel·lícula rodada en stop-motion Solan & Eri, missió a la Lluna, que es projecta avui a les 11.30 h als cinemes Bosque de Barcelona, inaugura la 12a edició d’El Meu Primer Festival, que se celebra fins al 24 de novembre. El film serà presentat pel seu director, Rasmus A. Sivertsen. El festival es dirigeix a nens i nenes de 2 a 12 anys i inclou 92 pel·lícules de 18 països (Austràlia, França, el Japó, Rússia, Colòmbia...), la majoria de les quals s’estrenen al nostre país. Després de sumar més de 19.000 espectadors l’any passat, el festival es desplega tant a Barcelona com a Madrid amb més sessions, activitats i artistes convidats. El documental s’incorpora per primer cop a la mostra amb la secció MiniDocus.

Festival de Terror de Molins de Rei

Novetats recents i una mirada surrealista al gènere

La 38a edició del Festival de Terror de Molins de Rei, que es va inaugurar ahir amb In the trap, s’allarga fins al 17 de novembre i té com a inspiració del cartell i leitmotiv les pel·lícules Un chien andalou i Blue velvet. Entre els films que es projecten enguany hi ha Color out of space (de Richard Stanley), The Antenna (d’Orcun Behram), Tone-Deaf (Richard Bates Jr.) o The divine fury (Joo-hwan Kim). Un dels plats forts tornarà a ser la marató de 12 hores, que inclou sis pel·lícules, entre les quals hi ha Vivarium, Come to daddy, Bliss i Girl on the third floor.

Festival de Cinema de Muntanya de Torelló

Rècord de pel·lícules inscrites i una selecció de 49 títols

El Festival BBVA de Cinema de Muntanya de Torelló ha batut el rècord de pel·lícules inscrites en la seva 37a edició, que se celebra del 15 al 24 de novembre a la vila osonenca. La mostra ha rebut 170 produccions de 28 països diferents, principalment de França, l’Estat espanyol, Àustria, Alemanya, els Estats Units, el Canadà i Austràlia, de les quals se n’han seleccionat 49. Entre els protagonistes i directors d’aquest any hi ha els triomfadors de l’edició del 2017, Anne i Eric Lapied, que presenten La fabuleuse histoire du gypaète, i el guanyador del premi Grandvalira al millor film d’esports de muntanya de l’any passat, l’austríac Matthias Mayr, que aquest any hi presenta 83º Ski the north.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

bcn film fest

Tirar-se els plats pel cap a la Costa Brava

Barcelona
Cinema

Uns dracs amb ADN xinès, australià i europeu

màlaga

Salvat-Papasseit, sempre jove

Barcelona
Margarida Aritzeta
Escriptora, autora de ‘Les dones del lli’

“La lluita i el camí fet per les dones no han estat endebades”

Valls
Drama biogràfic

Radiografia d’una relació tòxica amb un home més gran

Crítica

La recerca de tresors enterrats

Guaita què fan ara
Sèries

La llarga ombra del masclisme seguint el rastre d’un assassí en sèrie

Drama

‘Rosalie’, una dona barbuda contra la societat

animació

‘Hate songs’, ferides que no es curen