Cultura

Entre el terror i l’eufòria

La Mercè inaugura una exposició itinerant sobre l’Europa dels anys cinquanta en què el CRDI col·labora amb alguns dels millors arxius fotogràfics del continent

El centre gironí aporta al muntatge unes imatges de Massafont, Varés i Crescenti

El Centre Cultural La Mercè inaugura avui (19 h) l’exposició Blue Skies, Red Panic. Anys ’50 a Europa , una selecció d’imatges procedents d’alguns dels arxius fotogràfics més importants del continent sobre la vida quotidiana als anys cinquanta del segle XX, una dècada marcada pels blocs sorgits de la II Guerra Mundial. Entre els arxius que hi col·laboren, hi ha el Centre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI) de l’Ajuntament de Girona, al mateix nivell que fons tan importants com els de la Universitat de Coventry, l’International Consortium for Photographic Heritage, la National Technical University of Athens, l’Institut Royal du Patrimoine Artistique de Bèlgica o la Prussian Cultural Heritage Foundation. L’arxiu gironí hi participa amb fotografies de Martí Massafont, Salvador Crescenti i Antoni Varés sobre la Girona de l’època. Aprofitant la inauguració d’avui, el periodista Martí Anglada, que va ser corresponsal de TV3 a Berlín i delegat de la Generalitat de Catalunya a Suïssa i França entre el 2014 i el 2017, oferirà la conferència França, al timó europeu dels anys 50; Alemanya, al timó dels anys 2000.

L’exposició, que es podrà veure al claustre de La Mercè fins al 19 de desembre, permet visualitzar una Europa que bregava per surar enmig de la tensió entre Orient i Occident, entre la llibertat i la repressió, entre el terror i l’eufòria. Plantejada com un muntatge itinerant, ha passat per Pisa abans d’arribar a Girona, des d’on continuarà en gira amb destinació a Anvers i Berlín. La proposta forma part del projecte European Kaleidoscope, en el qual participa el CRDI, i està cofinançada per la Unió Europea dins el programa Connecting European Facility. L’objectiu és posar en relació la fotografia documental amb les noves tecnologies, per tal de fer memòria de com era la vida als anys cinquanta a partir del llegat iconogràfic conservat i, alhora, potenciar l’interès ciutadà pel patrimoni visual.

La Vespa, els primers televisors, els models de Balenciaga o Dior, l’estètica rockabilly o la cortina d’acer: la cultura dels cinquanta va deixar també la seva empremta en la vida diària, mentre a gran escala el continent sencer havia de fer front a les ferides de la guerra, a unes descomunals obres de reconstrucció i a la polarització política en dos grans blocs irreconciliables. Contra la imatge idíl·lica del progrés i el lleure, l’Europa postbèl·lica responia més aviat al d’un continent dividit, amb enormes desigualtats i sotmès als dictats d’Amèrica, la superpotència del Marlboro i els xiclets de maduixa, però també la del botó atòmic i la histèria anticomunista. Profusió i estrès, rebel·lió i repressió, aspiració i ansietat van acabar sent una barreja explosiva que derivaria en grans transformacions socials. L’exposició la componen un total de 26 fotografies de gran format, agrupades en 11 temes, que ofereixen una visió “calidoscòpica” d’aquella Europa encara en blanc i negre que aspirava a ser aquarel·lada.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Loquillo
CANTANT

“A Ovidi Montllor, li vaig portar a casa tots els discos perquè me’ls firmés”

Barcelona

La República no nata

barcelona
Mirador

Anna Karina sempre ens mirarà

Les fotos del batec del país

Barcelona

El Clos del Pastor, el recés de pau i dolcesa de Víctor Català

L’ESCALA

Un ‘Oratori de Nadal’ sencer

BARCELONA

Explicador d’històries

caldes de malavella

Música i antropologia

PALAFRUGELL

Premi Peix Fregit 2019 per a Tano Pisano i Blandine Pellet a Palafrugell

Palafrugell