Música

Crítica

òpera

Dues òperes lligades més que mai

Cavalleria Rusticana i Pagliacci són dues òperes veristes que, destinades a configurar un programa doble, acaben amb una acció que la moral llargament duradora de la seva època refereix com un crim passional motivat per la gelosia mentre que per una mirada contemporània es fa evident que exemplifiquen casos de violència masclista: Alfio mata l’amant (Turiddu) de la seva esposa i el pallasso Canio assassina la seva muller (Nedda) i el seu amant, Silvio. L’assassí de l’òpera de Mascagni no inspira simpatia, però el seu crim s’inscriu en l’acceptació d’un codi d’honor patriarcal. Això mentre la brutalitat de l’assassí de l’òpera de Leoncavallo s’emmascara amb el victimisme amb què, a la cèlebre ària Vesti la giubba, el mateix Canio lamenta que, amb el cor destrossat per la infidelitat de l’esposa, ha de continuar fent el pallasso.

Un cop vist al Liceu el premiat muntatge de Damiano Michieletto, que posa en relació les dues òperes, no em queda clar si continua referint-se a uns crims passionals o si es decideix a mostrar-ho críticament com una violència masclista. Diria que no s’hi acaba de decidir mentre que, a més, pel que fa a Pagliacci, pot passar que un tenor magnífic, com ho és Roberto Alagna, inspiri compassió per Canio. El cas és que la proposta de Michieletto està feta per agradar i ho fa. Amb una concepció cinematogràfica, aposta per uns decorats realistes a Cavalleria rusticana; l’escenari i les bambolines en el teatre dins del teatre, amb la confusió d’aquest amb la vida, a Pagliacci que, girant, creen diferents espais. Fa que Pagliacci comenci amb l’arribada de la seva troupe d’actors al poble del sud d’Itàlia de Cavalleria rusticana i fa continuar aquesta un cop es representa Pagliacci amb la mare de Turiddu acceptant Santuzza (que, despitada perquè el seu amant l’ha abandonat per Lola, ho diu a Alfio) perquè està embarassada. Com he insinuat, Alagna, que sembla a la plenitud, està immens (tan encarnant Tudduri com Canio) i tota la representació lligada de les òperes gira entorn seu.

Cavalleria Rusticana / Pagliacci
Direcció musical: Henrik Nánási. Direcció d’escena: Damiano Michieletto
Liceu, 9 de desembre


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA