Patrimoni

El vitrall més antic

Descobreixen a la catedral de Girona un gran finestral medieval que té plafons amb elements figuratius que datarien de la primera meitat del segle XIII

L’han trobat cinc segles després, amagat al darrere d’un retaule que es restaurava

A la cate­dral de Girona ja li han fet el regal de Nadal. Un pre­sent que ahir es va desem­bo­li­car en públic, perquè en rea­li­tat és una joia patri­mo­nial que s’ha de com­par­tir. Es tracta d’un fines­tral medi­e­val que s’ha des­co­bert arran d’uns tre­balls de res­tau­ració al dar­rere del retaule del Cor­pus Christi, ubi­cat a la cape­lla de Sant Martí i Sant Fran­cesc. Ama­gat dar­rere el retaule durant prop de mig mil·lenni, s’ha tro­bat gai­rebé sen­cer. Mesura 3 metres d’alçària per 1,30 metres d’amplada i està com­post de deu pla­fons: els de la part cen­tral serien de finals del segle XIV, i els pla­fons supe­ri­ors i infe­ri­ors, de la pri­mera mei­tat del segle XIII.

Els res­tau­ra­dors cre­uen que es tracta del vitrall figu­ra­tiu –és a dir, amb esce­nes dibui­xa­des– més antic de Cata­lu­nya. Els vitralls més antics es tro­ben al mones­tir de San­tes Creus de Tar­ra­gona, però són amb for­mes geomètri­ques.

La des­co­berta va tenir lloc el 17 d’octu­bre, quan es va ini­ciar la pri­mera fase de res­tau­ració del retaule renai­xen­tista d’Antoni Coll (1562-1567) que tapa l’antiga fines­tra de la cape­lla de Sant Martí i Sant Fran­cesc. Allà al dar­rere, acce­dint per una por­teta a un petit espai fosc i ple de pols, es va des­co­brir l’obra medi­e­val, l’antic vitrall que embe­llia l’estança i que al seu dia va que­dar del tot tapat pel retaule, ja que prèvia­ment s’havia tapiat aquesta ober­tura per l’altre cos­tat. La sort és que el fines­tral que s’ha des­co­bert està en bon estat de con­ser­vació i gai­rebé com­plet en la seva tota­li­tat 500 anys després.

“Hem d’agrair immen­sa­ment als mun­ta­dors d’aquest retaule que deci­dis­sin no eli­mi­nar-ne com­ple­ta­ment els pla­fons, i els hem de per­do­nar que en oca­si­ons fora­des­sin el vitrall per encas­tar-hi els suports de fusta que sub­jec­ten el retaule”, asse­nyala una de les res­tau­ra­do­res d’aquest ele­ment patri­mo­nial, Anna San­to­la­ria.

La res­tau­ra­dora, que jun­ta­ment amb Emily Price s’ha encar­re­gat d’una pri­mera neteja i n’ha ava­luat l’anti­gui­tat, deta­lla que les parts del segle XIII estan for­ma­des per peces molt peti­tes, i a la part cen­tral, amb pla­fons dedi­cats als sants de la cape­lla, s’hi tro­ben patrons de Damasc a les ves­ti­du­res, i detalls arqui­tectònics i de les figu­res huma­nes i ani­mals de “gran finor”. I encara més: asse­nya­len que, per la qua­li­tat pictòrica, pot­ser se’n podria atri­buir l’auto­ria a Lluís Bor­rassà. Pel que fa a la con­ser­vació de sis pla­fons clara­ment ante­ri­ors al moment en què es cons­truïen les cape­lles, és, pels ente­sos, encara més relle­vant, no només per la qua­li­tat artística, sinó també pel valor històric. Es tracta de pla­fons que repre­sen­ten la vida de Crist, una Anun­ci­ació i una Visi­tació, així com una Nati­vi­tat –al damunt de la qual pro­ba­ble­ment hi hau­ria l’Anun­ci­ació als pas­tors i l’Ado­ració dels Reis–, així com la Fla­gel·lació i la Cru­ci­fixió a la part més alta. “Podem estar con­vençuts que es tracta d’una joia d’un valor artístic i històric ini­gua­la­ble”, con­clou.

Reci­clar el romànic

La hipòtesi que per ara es pre­senta, com va espe­ci­fi­car durant la pre­sen­tació el direc­tor del Tre­sor de la cate­dral, Joan Piña, es desen­vo­lupa sota la pre­missa que els vitralls de l’antiga cate­dral romànica no serien des­truïts, sinó rea­pro­fi­tats, i tes­ti­moni d’això serien els citats pla­fons del segle XIII: amb l’afe­git de vitrall nou, s’obtin­dria un vitrall que con­ju­ga­ria “parts anti­gues rea­pro­fi­ta­des i d’altres de noves del moment de la recol·locació al segle XIV”. Piña va des­ta­car també que “la peça pre­senta una impor­tant infor­mació de les tècni­ques de reu­ti­lit­zació de vitralls i alhora parla del procés de des­mun­tatge i rea­pro­fi­ta­ment d’ele­ments de la pri­mera cate­dral, a més de for­mar part d’un con­junt ja per si mateix de pri­mer ordre, que és la col·lecció de vitrall medi­e­val i d’èpoques poste­ri­ors que es con­serva a la nau de la cate­dral de Girona”.

Una vegada es con­clo­guin totes les anàlisis cor­res­po­nents, el vitrall s’expo­sarà a la cate­dral. El bisbe de Girona, Fran­cesc Pardo, ha deta­llat que caldrà fer “un replan­te­ja­ment” del museu per “tro­bar un lloc ade­quat on ense­nyar-lo”. Així, el vitrall s’afe­girà a les joies que s’expo­sen al museu de la cate­dral, on des­taca el Tapís de la Cre­ació, obra del segle XI amb un gran valor patri­mo­nial, ja que és l’única obra de pin­tura a l’agu­lla que es con­serva d’aquesta època.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia