Llibres

El guardià de l’horror

L’escriptor israelià Yishai Sarid presenta avui a l’Institut Nahmànides de Girona la seva novel·la ‘El monstre de la memòria’, acompanyat de les seves traductores

L’escriptor tracta amb mirada implacable la gestió de la memòria dels camps nazis

Abans de participar, aquest dimecres al CCCB, en la taula de debat Auschwitz i després (18.30 h), l’escriptor israelià Yishai Sarid (Tel Aviv, 1965) passarà avui per Girona amb motiu de la presentació, a l’Institut d’Estudis Nahmànides del Call, de la seva novel·la El monstre de la memòria (19 h). Hi vindrà acompanyat de la responsable de Club Editor, Maria Bohigas, i de les seves traductores al català, Roser Lluch, i al castellà, Ana Bejarano, per a l’editorial Sigilo.

Advocat de professió i fill d’un diputat i ministre d’Israel, amb experiència al cos d’intel·ligència i a l’exèrcit d’un dels països més bel·licosos del món, Sarid ha escrit una de les novel·les més incòmodes i per això mateix interessants sobre la memòria dels camps de concentració nazis, justament perquè el seu origen jueu no li ha impedit tractar amb una mirada implacable la manera com l’Estat israelià s’apropia i gestiona aquest llegat. Així doncs, assumint el to d’un memoràndum adreçat al president del Iad va-Xem, el protagonista i narrador d’El monstre de la memòria, un historiador israelià que fa de guia als camps d’extermini polonesos, va desentranyant la immensa soledat que pesa sobre la seva obsessiva necessitat de saber-ho tot de la Xoà, fins als més petits detalls i amb la màxima precisió, enfront dels grups d’estudiants adolescents, els polítics o els turistes jueus, que en fan prou d’embolicar-se amb la bandera pàtria, recitar una pregària i abandonar ràpidament la buidor glacial d’uns llocs que només entenen en clau d’un present revengista; per confinar-hi els àrabs, per exemple, o per recrear-hi un imaginari de conquesta pòstum, com l’exhibició militar, amb desplegament de forces terrestres i aèries, que planifica el govern mateix en un dels camps per representar sobre el terreny la força que en el present acompanya els descendents dels qui havien anat “com xais a l’escorxador”. Les víctimes cada vegada estan més soles en aquests recintes, com el mateix guia, que acaba sentint-se l’únic dipositari del record del que va passar a Auschwitz, a Sobibor, a Chlemno o a Madjanek.

Dia de l’Holocaust

La presentació de Yishai Sarid s’emmarca en els actes de commemoració del 75è aniversari de l’alliberament d’Auschwitz, el 27 de gener de 1945, quan van entrar-hi les tropes russes i van descobrir-hi amb prou feines set mil supervivents del més d’un milió de presoners que es calcula que hi van morir. L’efemèride es va celebrar ahir amb un acte solemne al pati del mateix Museu dels Jueus, on es va llegir un manifest i es van encendre espelmes en memòria de les persones que van patir persecució per raons de raça, origen ètnic, religió, categoria social, orientació sexual o conviccions polítiques.

Els Amics de la Unesco de Girona també van commemorar ahir el Dia Internacional en Memòria de les Víctimes de l’Holocaust amb l’apadrinament del monòlit dedicat als 50 anys del Diari d’Anna Frank, una peça del dissenyador Xavier Roqueta erigida el 1998 als jardins del Doctor Figueras. La peça, que simbolitza les víctimes del racisme i la xenofòbia, va ser apadrinada per la Càtedra de Responsabilitat Social de la Universitat de Girona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

llibres

Immigració obligada narrada pels protagonistes

Barcelona
opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda