Arts escèniques

Ballar ‘contact’ amb folklore

Kukai Dantza presenta la versió escènica d’‘Erritu’ amb el Cor de Noies de l’Orfeó

‘Erritu’ (‘Ritual’ en basc)es va representar a dins d’un cràter al Sismògraf. Ara arriba en versió escenari

Sharon Fridman és un coreògraf contemporani que es caracteritza per una dansa molt física, en què la inèrcia d’un cos trasllada el moviment a l’altre, en una acció de contact. Kukai Dantza l’ha convidat perquè contamini les seves arrels de dansa folklòrica. Erritu es presenta en versió escènica des d’avui i fins diumenge al Mercat de les Flors. L’actuació té un atractiu afegit: el Cor de Noies de l’Orfeó actua en directe en aquesta obra, que demana una concentració absoluta (perquè s’alterna partitura escrita amb improvisada). El músic David Azurza connecta entre el cor i els ballarins.

L’aventura de casar dues formes, aparentment tan antagòniques, podria ser considerada agosarada si no es conegués la trajectòria de Kukai. A Catalunya s’han vist produccions com la que va coreografiar amb Cesc Gelabert (Gelajauziak), els Brodas (Topa) i, sobretot, amb Marcos Morau (Oskara), entre molts altres coreògrafs professionals. Per poder avançar un projecte, es donen un temps perquè el coreògraf conegui la tradició i la cultura basca mentre ells van trobant punts de connexió amb el treball del coreògraf. A partir de llavors, entren a la sala d’assaig per provar com casen les connexions.

Erritu (Ritual en basc) ja es va poder veure al cràter d’un volcà al Sismògraf d’Olot i a la Seu de Manresa (Fira Mediterrània). L’obra, en què intervenen sis ballarins, s’ha adaptat a l’escenari però, segons el director de la companyia Jon Maya Stein, es manté el to d’especificitat perquè la peça aconsegueix connectar amb el públic amb profunda espiritualitat.

Maya admet que Kukai Dantza gaudeix d’una envejada estabilitat. Des que van estrenar la primera producció, el novembre del 2002, s’han mantingut a Errenteria, amb un projecte que conserva actius tots els ballarins fundadors. La companyia ha crescut amb ells.

Kukai neix de les arrels de dansa basca però no balla de la forma tradicional. Tot i així, Jon Maya es defineix com un “dantzari”. Tots els pobles, “amb millor o pitjor salut”, tenen associacions que practiquen la dansa folklòrica, i s’ensenya com qui practica claqué o contemporània. Les cantaires de l’Orfeó celebren intervenir en aquestes produccions que els posen nous reptes i trenquen la rigidesa d’una presentació formal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

crònica

Una sola música que tothom balla com vol

SANT JORDI A GIRONA

Tornar al centre perquè no canviï res

Girona

La festa amb tendència a l’alça

Barcelona
publicacions

Surt el número 12 de ‘Temperatura’, la ‘Revista per anar a cagar’

girona
crítica

Tensar els fils d’estendre

Girona

Es recupera l’essència amb el retorn a la Rambla i la plaça Catalunya

Girona
SANT JORDI

L’esmorzar de la Generalitat a Girona recorda Montserrat Vayreda

girona
sant jordi 2024

“Hi ha moltes ganes de diada”

barcelona
BLANES

La diada de Sant Jordi comença amb l’Esmorzar Literari

BLANES