Altres

Al sector cultural plana la incertesa

Els cinemes i sales de concerts troben inviable obrir en la fase 1

Els museus no compten reobrir abans del juny

Tots pendents del BOE. Els establiments destinats a actes i espectacles culturals, siguin oberts o a l’aire lliure, podran reobrir amb un terç de la seva capacitat autoritzada en la fase 1 de la desescalada. En llocs tancats no podrà haver-hi més de 30 persones en total; en la capacitat màxima, només 200 persones. Això, com indica el Butlletí Oficial de l’Estat, afecta els espectacles culturals, llibreries, museus, biblioteques, cinemes i rodatges, entre altres activitats.

Amb aquesta reglamentació i complexitat organitzativa treballen tots els sectors culturals. En l’àmbit musical, per exemple, és inviable que reobrin les sales de concerts –un espai com per exemple La Mirona de Salt només podria donar cabuda a uns 80 espectadors en la fase 3–, però pel que fa a la celebració de concerts a l’aire lliure s’està avaluant fer-ho o no. Si bé la majoria està ajornant les actuacions a la tardor, Xavi Pascual, director de Promo Arts Music, treballa perquè el festival Sons del Món es pugui celebrar a l’estiu (a la Ciutadella de Roses), i “el pla B” de l’Strenes de Girona és que tiri endavant com està previst per arrencar el 26 de juny. “En espera de rebre la reglamentació vàlida, no sabem si no podrem fer-ho. La nostra voluntat és que sí, però dependrà dels protocols i que siguin clars.” Això en la fase 3, quan està previst congregar un total de 800 persones en recintes oberts. Com? “Aviat ho sabrem i aleshores veurem si és viable”, diu Pascual.

En el sector cinematogràfic, també va per llarg. Amb només un terç de la capacitat, els cinemes ho tenen clar: no obren. I encara menys amb les condicions que fan que s’ompli una butaca sí, tres no. El problema principal, però, com indica Josep M. Pallàs, programador dels Albéniz de Girona i de Cines Roses, és que, encara que obrin, les estrenes que el públic espera estan programades a partir del 10 de juliol: Pinocho, Tenet (17 de juliol) i Mulan (24 de juliol). “Aleshores hi haurà oferta, encara que haurem d’oferir menys títols en més sales, per aplicar les normatives estrictes que ens han d’aclarir aviat”, diu Pallàs.

Pel que fa als museus i centres d’art, excepte la Fundació Valvi, que retorna a l’activitat dilluns, cap preveu obrir abans de principis de juny, tot i que la majoria començaran a treballar a porta tancada en les mesures d’adaptació a partir de la setmana vinent (les biblioteques ja ho fan des de principis de maig). Al Bòlit, per exemple, estan pendents de col·locar unes mampares de protecció i de rebre una comanda de material higiènic que “no sabem quan tindrem”, diu la directora, Carme Sais, que confia poder obrir al juny, tot i que amb horari reduït i cites prèvies. Sílvia Planas, directora del Museu d’Història, també haurà de retirar abans els elements tàctils de les sales, inclosos els fulls de mà, però sosté que “els museus públics haurien d’obrir tan aviat com fos possible, amb totes les prevencions que calgui, perquè són un bàlsam”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

llibres

Immigració obligada narrada pels protagonistes

Barcelona
opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda