Cultura

Més carbó al motor

Cultura incrementarà la partida de TV3 en ficció fins a 18 milions d’euros del 2021 al 2023 i finançarà programes culturals amb 2,1 milions del 2020 al 2022

Algunes de les ajudes de l’ICEC provenen de l’increment de subvenció a audiovisuals
La Corporació Catalana i Cultura aspiren a acordar sèries amb les cadenes de pagament

Moment de pitjar l’accelerador. L’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) ha signat un acord amb la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) per donar suport a projectes de les petites productores per superar el desert laboral propiciat per la Covid-19 i, alhora, per posar múscul a les produccions més ambicioses (i comercials) amb què persuadir grans empreses i així garantir una ficció de qualitat que s’emetrà en la cadena catalana però que també podrà tenir molta més vida en altres cadenes internacionals de televisió de pagament.

La CCMA ha previst invertir 5 milions anuals (en el trienni 2021-2023) per a sèries audiovisuals de ficció. Ara, amb el suport d’un milió anual de l’ICEC durant el mateix període, s’arribarà a la suma de 18 milions. L’objectiu, aclareix Miquel Curanta, director de l’ICEC, és persuadir empreses per afrontar uns projectes que tinguin un pressupost per un valor de 30 milions d’euros. L’aportació de la cadena pública i l’ICEC hauria de finançar una desena de sèries el proper trienni, calcula Curanta. Amb aquesta operació es vol aturar la possible fuga de talent de guionistes, realitzadors i actors (molt amenaçada arran de les reduccions de pressupost a la CCMA dels últims anys). Aquest contracte garantirà que la cadena catalana disposi de nou contingut per a la pantalla, però també servirà perquè l’impuls econòmic doni suport a la indústria audiovisual. Està previst que la primera convocatòria per a la recepció de projectes de producció de sèries audiovisuals de ficció es publiqui durant el mes de setembre del 2020. Avui, l’opció més viable de la Corporació per produir ficció és aliant-se amb productores privades, per realitzar sèries com ara Merlí, indica Curanta.

Termini el 6 d’agost

El 6 d’agost, en canvi, és el termini per presentar projectes pensats com a productes culturals per al Canal 33. Des d’ara, la tria dels programes es farà amb una comissió paritària entre membres de les dues institucions i un expert extern consensuat per les dues cases. Aquest 2020, l’ICEC hi destina mig milió d’euros amb què poder donar suport a petites productores que estan patint la crisi de la Covid-19. L’ICEC reduirà l’ajuda a 300.000 euros el 2021 i el 2022 (era la partida prevista inicialment també per a aquest any), que se sumaran al mig milió anual de la Corporació. El conveni garanteix, doncs, 2,1 milions per a elaborar productes culturals entre el 2020 i el 2022.

Aquestes inversions no tenen res a veure amb la campanya que el Departament de Cultura està preparant per respondre a les demandes del sector cultural. Arran de la Covid-19, sempre s’ha reclamat que les institucions donin una empenta a la cultura amb una campanya que ajudi a desestigmatitzar l’activitat cultural (assistir a sales de concerts, cinemes o teatres no representa cap perill amb les mesures que es prenen) i a incentivar el consum cultural globalment.

El passat mes de maig, l’ICEC va voler destacar la important aposta que es feia per donar suport al món audiovisual. Es passava dels 11 als17 milions: pràcticament, un 50% d’increment, gràcies a disposar d’un pressupost nou (sortint dels pressupostos congelats que la Generalitat anava mantenint des del 2017). Aquest impuls pretén, en paraules de Curanta, “recuperar el segell propi cinematogràfic”. Queda pendent la fórmula per dotar-la de més aportació, després que el Tribunal Constitucional va anul·lar la taxa prevista en el pressupost del 2017. Curanta insisteix que el repte de les institucions és treballar per aprofitar “l’oportunitat de les sèries, que són una pota industrial” per desenvolupar els propers anys. Cal que les grans cadenes (com ara Netflix, HBO i Amazon) s’atreveixin a coproduir peces com ara La catedral del mar.

L’acord de productes culturals al Canal 33 tindran també possibilitat de distribuir-se per les xarxes. Però Miquel Curanta titlla d’“imprescindible” disposar de productes que siguin exclusius per als mitjans digitals. En aquests nous canals, “no cal que la Corporació Catalana sigui el motor, però sí que hi doni suport”: “I que siguem l’administració els qui siguem capaços d’empènyer”, afirma.

En aquesta línia, de fet, l’ICEC havia obert per a aquest 2020 una petita partida (120.000 euros) adreçada a donar suport als podcasts en català. La previsió era que aquesta línia pogués anar incrementant la partida i també incorporés el suport a productes audiovisuals, adreçats a les xarxes. Curanta lamenta, però, que l’emergència arran la Covid-19, ha implicat aturar la majoria de les nou línies previstes. De fet, l’única que se salva és la de producció i difusió de programes culturals per a la televisió (que ha passat dels 300.000 als 500.000 aquest any, puntualment).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Rosalia i The Weeknd col·laboren per oferir un remix de ‘Blinding Lights’

barcelona

Barcelona es Manifesta

barcelona
Lluís Danés
Director de cinema

“La societat es creia invencible i es va enfonsar com el «Titanic»”

Barcelona

El Neu! programa Mazoni, Nico Roig, Tona Gafarot i Uma

girona
cinema

Sobreviure dibuixant

Barcelona

Localitzen deu noves tombes a Romanyà

santa cristina d’aro
canvi de presidència

Joan Sala serà el nou president d’Editors.cat

previ a la nit de santa llúcia

Jill Schoolman i Chad W. Post, premi Cendrós

Marina d’Or assalta el Lliure

BARCELONA