Música

Crònica

música

‘Palos’ flamencs contra el virus

El cantaor Miguel Poveda es va retrobar dimecres, al Festival Porta Ferrada de Sant Feliu, amb una part del seu públic català, a banda d’amics de la seva infància del barri badaloní de Bufalà i de familiars, encapçalats per la seva mare, al pati de butaques del Guíxols Arena. Va ser una mena de desconfinament artístic i catàrtic a prop dels seus que va començar amb ¿De qué manera? la recent buleria que va compondre i enregistrar durant el confinament, com a mostra d’agraïment al col·lectiu sanitari durant la pandèmia.

Tot i el desig acomplert de cantar sobre l’escenari i recuperar somriures, va lamentar que encara sigui necessari amagar-se “darrere d’aquesta cosa”, el peatge de les mascaretes que els 800 assistents –un altre èxit al cartell d’enguany, tot vorejant el ple amb una capacitat reduïda per les circumstàncies– van respectar de manera escrupolosa. Una limitació, però, que va donar per bona “per recuperar part de les nostres vides i il·lusions, per no petrificar-nos i poder respirar les partícules de la música en directe”.

Era la tercera visita a l’esdeveniment i va agrair l’oportunitat de tornar a un escenari on ja havia actuat, per exemple, el 2009 –en l’espectacle Mediterrània, que aplegava altres figures, com ara Serrat i Maria del Mar Bonet, dirigides per Joan Albert Amargós, un “puntal” en la carrera de Poveda que ahir el va tornar a acompanyar al piano en diverses peces–. Completaven el trio instrumental dues personalitats de renom en el món flamenc: el guitarrista Jesús Guerrero i el calaixista i percusionista gadità Francisco González Paquito que es van deixar anar en el tram central i final d’una actuació que, com és habitual en el badaloní, va tocar diversos palos flamencs per satisfer els gustos dels espectadors.

Entre l’ampli repertori, Poveda va interpretar temes del seu àlbum Enlorquecido, amb El silencio combinant els versos a cappella i els sobris acompanyaments instrumentals. Però també alguns temes més populars d’homenatge a Los Chichos –Otro Camino, o Vente tú conmigo– i altres temes i coplas que quan era un marrec escoltava a casa, i amb la potència de veu habitual que fan del micròfon un actor secundari. Per a l’apoteosi final, es va reservar les peteneras, soleás por bulerías i les alegrías de Cadis, abans dels bisos, en què va cantar en català, però amb l’esperit flamenc, la seva versió de la Cançó del bes sense por, de Maria-Mercè Marçal, i Dame la libertad. Tot plegat, un petit compendi de la diversitat que tant defensa, i uns quants palos flamencs contra el virus.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

Una trentena d’obres aspiren al premi d’escultura Vila Casas

Palafrugell
art

El Museu de l’Empordà dedica una retrospectiva pòstuma a Adrià Ciurana

Figueres
música

Nostaldisc celebrarà el 1r campionat gironí de rebobinat de cintes de casset amb ‘boli’ Bic

sant gregori
Torroella de montgrí

El talent més internacional omple de màgia el 12è Fimag

Torroella de Montgrí

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA