Cultura

Foto immersiva

El Centre d’Arts Digitals Ideal juga amb les imatges més icòniques de la Barcelona dels anys cinquanta i seixanta

El llegat analògic de sis grans fotògrafs entra en una nova dimensió amb la tecnologia punta

Barcelona és una ciutat de fotografia. I de fotògrafs. De grans fotògrafs de tots els temps, foscos i lluminosos. Francesc Català-Roca, Oriol Maspons, Leopold Pomés, Joana Biarnés, Xavier Miserachs i Colita són, segurament, els creadors de les imatges més icòniques de la Barcelona de la postguerra. De la Barcelona en blanc i negre que va desafiar el gris de la dictadura. Miseriosa? Vital. Vista mil vegades en exposicions de museus i galeries, ara s’imposa en un format insòlit a l’Ideal, l’antic cinema del Poblenou reconvertit en centre de cultura digital, amb un equip tecnològic “únic a Europa”, com van dient els seus impulsors des que el van obrir, fa just un any.

L’univers pictòric de Claude Monet va estrenar l’aventura d’aquest equipament innovador. Monet és molt Monet: sense obres originals va ser capaç d’atreure 130.000 visitants. I ara ha passat el relleu a aquest sextet de fotògrafs que conformen la mostra Barcelona. Memòria fotogràfica (fins al 10 de gener). La nova tecnologia s’ha apropiat del llegat fotogràfic analògic de la ciutat dels anys cinquanta i seixanta. I el que n’ha sortit és, si més no, diferent i sorprenent.

No és sobrer recordar, de nou, l’esforç que estan fent les institucions culturals per evitar la propagació de la Covid-19. A l’Ideal, amb estrictes mesures de desinfecció de l’aire i dels aparells i amb un aforament limitat a 50 persones (l’oficial és de 440).

El recorregut expositiu s’inicia amb un viatge estricte al passat. S’ha reproduït un laboratori de l’època, amb objectes que van pertànyer a aquests fotògrafs. Les ampliadores, els focus, les cubetes i altres estris de treball de Català-Roca, Miserachs i Pomés. I, esteses al sostre, una munió de fotografies que ha fet Maite Caramés als mateixos llocs que ells van fotografiar. I revelades amb el mateix paper que ells feien servir. Caramés, fotògrafa, ha compartit el comissariat de la mostra amb Anna Pou, historiadora de l’art.

Pou explica que tot el projecte s’ha fet “acordat” amb els vetlladors dels arxius dels sis autors. Colita és l’única supervivent de la colla i ha quedat “encantada” amb l’atrevit resultat. Es volien evitar de totes totes experiències negatives com l’exposició de Miserachs al Macba, el 2015, que va deixar les seves filles ben disgustades. Llavors, un mal ús de la tecnologia va pervertir l’essència del fotògraf. “Tenir cura i respectar l’ànima original de les imatges era fonamental per a nosaltres”, sosté Pou. I, a partir d’aquí, sortir al camp a jugar sense por. Que pot voler dir entrar a una cabina de fotografia instantània que forma part d’una instal·lació artística interactiva, dissenyada per Sergio Albiac. El visitant en surt amb un retrat del seu rostre hibridat amb algun element emblemàtic de l’arquitectura o l’urbanisme barceloní, de la façana de la Pedrera al panot que folra els carrers de l’Eixample. Albiac ha recorregut a la intel·ligència artificial i a una tècnica de nom collage generatiu.

La sala immersiva de 1.000 m² és el punt fort de l’Ideal. Aquí es projecten en pantalles monumentals les 120 fotografies que s’han seleccionat, més o menys vint de cada fotògraf, amb una banda sonora composta por Rafel Plana. N’hi ha d’arxiconegudes, però també algunes rareses.

A la següent i última estança, la de la realitat virtual, les mateixes imatges emergeixen acoblades a la Barcelona d’avui. L’equip de l’Ideal va sortir a filmar la ciutat durant el confinament, deserta de gent, plena d’interrogants de futur.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Himnes d’‘El Pelusa’

BARCELONA

‘Els hereus de la terra’ es rodarà també a Girona

Girona

Els concerts de Fires es reprogramen a l’Auditori

Girona
commemoració

L’Arxiu Nacional celebra 40 anys i estrena guia

art de la franja

L’Aragó reclama al jutjat l’execució de la sentència

festival literari

Vilassar de Noir se celebrarà en format en línia

Netflix. Documental

Somnis coreografiats per Debbie Allen

Drama

Cinema dins el cinema amb Noé, Dalle i Gainsbourg

Teror

Perduts en alta mar i contagiats per un paràsit