Arts escèniques

Sis dones, una marató

El Liceu i Òpera de Butxaca proposen sis peces breus amb la dona com a protagonista en un format de tres díptics previstos per a l’1 de novembre

El Gran Teatre del Liceu i Òpera de Butxaca i Noves Creacions han preparat per a l’1 de novembre una marató de partitures contemporànies. Sis solos soles es representarà en tres sessions el mateix dia. El projecte, que es remunta a uns cinc anys enrere, ha implicat els compositors Agustí Charles, Mario G. Cortizo, Raquel García-Tomás, Joan Magrané, Lucas Peire i Francesc Prat amb els llibretistes Cristina Cordero, Oriol Pla, Marc Rosich, Victoria Szpunberg i Helena Tornero. S’ha construït una dramatúrgia en què es poden veure les dones (de més joves a més adultes) acompanyades per un sol instrumentista. Francesc Prat s’ha encarregat de la direcció musical, procurant intensificar els matisos de cada peça. Marc Rosich, de la direcció d’escena, sempre donant prioritat a la musicalitat, diu Prat.

Aquest format ja l’ha provat, l’associació, que culmina el seu 25è aniversari amb aquesta coproducció, amb peces com ara 4Carmen o Dido & Aeneas reloaded i Displace. Són oportunitats que es donen a llibretistes i compositors per fer les seves primeres provatures en petit format i que pretenen construir equips que poden tornar a col·laborar amb altres iniciatives similars.

Seran tres sessions en tres espais i sis escenaris. Tot i que inicialment s’havia pensat un aforament de 150 persones per sessió, al final en seran només 90, assegudes en cadires, per restriccions de la Covid-19. Un cop vista la primera peça, l’espectador girarà la cadira 180 graus i veurà el segon treball, en un altre set. La primera sessió (17 h) serà al foyer. La segona, darrere l’escenari del Liceu, i es tancarà amb dues peces més al Saló dels Miralls. Cada solo dura 25 minuts aproximadament i els espectadors que apostin per fer tota la marató podran transitar pels interiors del teatre entre peça i peça. El plantejament d’entrada és que, a partir d’ara, cada solo o díptic pugui tenir vida pròpia, que es pugui programar arreu segons les condicions i les demandes de cada espai.

El director artístic del Liceu, Víctor García de Gomar, aclaria ahir a la premsa que aquest és “el primer de molts” actes de la nova etapa del Liceu amb Òpera de Butxaca. Pel director, és vital entendre que hi ha límits en cada projecte operístic (en què compta també l’Òpera a Catalunya dels Amics de l’Òpera de Sabadell, els Amics de l’Òpera de Sarrià i altres iniciatives operístiques de tot l’Estat espanyol), però que cal aprofundir en les parts en què es coincideix i mirar de sumar, mai com a competidors.

LA XIFRA

25
anys
acaba de complir Òpera de Butxaca i Noves Creacions. Ha passat de ser un festival a esdevenir una entitat que impulsa l’òpera contemporània.

Les propostes, una per una

‘Darrer missatge’ (17 h)

Amb percussió de Mario G. Cortizo (que també toca). Llibret, en clau còmica, de Marc Rosich, i veu no lírica d’Elena Tarrats: Una ‘youtuber’ adverteix que aquell pot ser el seu darrer missatge a Facebook, es respira la fi de món.

‘Cállate’ (17 h)

Amb música de Francesc Prat i llibret fosc d’Oriol Pla, interpretat per Lidia Vinyes Curtis (a cappella). Una dona es fica dins d’una banyera. Repassa els motius que l’aboquen a suïcidar-se.

‘No és res urgent’ (18.30 h)

Amb música d’Agustí Charles i llibret de Marc Rosich. Òpera bufa. Maria Hinojosa, acompanyada al violí per Marc Charles. Una dona no vol moure’s de pis. Està a punt d’escapar-se amb el seu amant però tem perdre la cobertura. I això l’atura.

‘Dànae recorda’ (18.30 h)

Amb música de Joan Magrané i llibret d’Helena Tornero. Drama. Elena Copons (amb Judit Bardolet al piano) baixa al soterrani on va patir abusos del pare en la infància i ho rememora amargament.

‘Voraç bellesa’ (20 h)

Amb música de Lucas Peire i llibret de Cristina Cordero, òpera bufa d’una diva (Marta Fiol) que prepara un recital, nerviosa, i menja per tranquil·litzar-se. Fins i tot hi perilla el violoncel·lista (Àlex Rodríguez Flaqué).

‘Per precaució’ (20 h)

Raquel García-Tomás posa la música al llibret social de Victoria Szpunberg. Dolors Aldea representa una dona, ja gran, que no vol anar a la residència. L’acompanya José Antonio Domené a l’arpa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona
Éric Besnard
Director de cinema

“Hem caigut en l’histerisme col·lectiu i no parem a pensar”

Barcelona
MÚSICA

Joan Magrané estrena a Peralada un responsori per a la Setmana Santa del segle XXI

girona
música

Twenty One Pilots actuaran al Palau Sant Jordi l’abril vinent

Barcelona
ART

Estudien si la part superior del mosaic de la Casa Navàs també és de Joaquim Mir

REUS
art

Mor Richard Serra, l’escultor monumental

barcelona