Cinema

Conte gòtic sobre la maternitat

Juanma Bajo Ulloa busca l’essència amb ‘Baby’, una pel·lícula sense diàlegs

Ja fa gairebé trenta anys que Juanma Bajo Ulloa (Vitòria, 1967) va irrompre amb força al panorama cinematogràfic amb dos films pertorbadors que parlaven de la maternitat, Alas de mariposa i La madre muerta, i ara torna al tema amb Baby, un conte gòtic sense diàlegs protagonitzat només per actrius: Natalia Tena, Harriet Sansom Harris, Rosie Day, Charo López...

El director basc va presentar el film al Festival de Sitges, on va guanyar el premi a la millor banda sonora (per a Bingen Mendizábal i Koldo Uriarte) i va explicar a El Punt Avui quina era la motivació inicial per fer aquest film: “Volia anar a l’essència, i un dels temes més importants quan la busques, o l’únic tema, en realitat, és la maternitat, la creació de la vida.” En el procés de buscar l’essència, “anava eliminant cada vegada més elements i el que va acabar havent-hi és una pel·lícula amb molt pocs decorats i personatges i sense diàlegs, que parla sobretot de la creació, de la força de la vida. Està molt connectada amb l’amor, amb la capacitat d’estimar-te a tu mateix i a l’altre, i amb la segona oportunitat. L’ésser humà no sol donar-ne, però la natura sí: torna a sortir el sol i comença una nova jornada”Els nostres odis i pors són un altre tema que planteja el film: “L’ésser humà es carrega de motxilles de rancors, de pors, i la pel·lícula parla també de tot això. Hi ha una frase d’un capellà que m’encanta: «La por és la malaltia del futur i el rancor és la malaltia del passat», i aquests dos conceptes impedeixen avançar. Si et pots desfer de l’un i de l’altre, el camí es fa molt més lliure.” La pel·lícula, que defineix com “un conte, una sèrie de metàfores”, és “un viatge iniciàtic d’un personatge que parteix amb una motxilla de temors i rancor, i fa un viatge del temor a l’amor”.Si Alas de mariposa i La madre muerta eren pel·lícules fosques, crida l’atenció la lluminositat de Baby. “Hi ha una recerca de la bellesa, perquè m’he trobat un art, una cultura els darrers anys que busca la lletjor –ho argumenta el director–. Això és perquè la creació surt des de la visceralitat i l’emoció, i no de la ment, la racionalitat. En aquest sentit, les meves pel·lícules han estat viscerals, i resulten terapèutiques.” Això no vol dir que resultin fàcils de fer: “Fer una pel·lícula personal per a mi resulta un esforç dolorós, he de buscar llocs al meu interior que em fa mal descobrir, puc burxar amb la càmera el meu interior; de vegades no sé ni d’on surten algunes imatges.” Però és un esforç que, segons el seu parer, recompensa: “Les pel·lícules que m’han convertit en cineasta són les que m’han remogut, les que m’han deixat pòsit. Però la major part del cinema actual no té pòsit, és consum. I això és el que potencia l’Estat, el sistema, perquè ens converteix en consumidors bulímics. La societat està en aquest consumisme bulímic, en tots els àmbits.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA
CrÒNICA

Un Sant Jordi fred, però esplendorós