Cultura

Crítica

teatre

Amb tacte

Com no podia ser d’una altra manera, Els Pirates s’apropen a la peripècia del seu escenògraf, Enric Romaní, amb molta sensibilitat. És una peça que construeixen des del seu humor habitual (segurament, han reduït la dosi de cinisme) i mantenen els temes musicals com a moments d’explosió emocional (sobretot amb la sorpresa final, que no desvelarem aquí). A la sordesa de Romaní s’imposa una capacitat d’escolta diferent, de jugar amb el tacte imprescindible i sense caure en la lamentació i la sobreprotecció bonista.

Els tres actors ho fan, des dels records propis del company que sempre han conegut amb aquesta circumstància i que, des de la infància, han integrat amb naturalitat. És ara, arran de Boira a les orelles, que s’han plantejat quines dificultats han afrontat (i superat sense dramatismes) la família i ell mateix.

Els Pirates fan sorna, sí, quan imaginen l’orgull d’un aparell d’audició que lluita perquè l’usuari no se’l desconnecti en cas de soroll ambient excessiu. Romaní, en aquests casos, opta per un cert mutisme, per quedar-se dins de la seva cova, pacientment. Per contra, saber llegir els llavis li atorga un poder respecte als seus amics en una discoteca (en què tots veuen coartada l’escolta).

Els vídeos a fons d’escena, que ressegueixen el cas de l’escenògraf, aporten el contingut de documental estricte. Els actors, mentrestant, es barallen per escenificar com un so es transforma en un codi entenedor per al cervell amb una coreografia surrealista. Traspassen la sordesa per abordar temes universals com ara la paternitat: “Tots els pares són igual de diferents”, canta valenta la lletra final. L’obra és tota una declaració de ferma amistat.

Boira a les orelles
Companyia: Els Pirates
Dramatúrgia: Míriam Escurriola, Els Pirates
Direcció: Adrià Aubert
Intèrprets: Laura Pau, Lluna Pindado i Bernat Cot
Escenografia: Enric Romaní
Al Maldà, divendres 8 de gener (fins al 7 de febrer)


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El país, més buit d’art

barcelona
Crònica

Beuys, el ‘clown’

El Sant Jordi pilota la represa

Barcelona

Girona tindrà cura del fons d’Enric Mirambell i en perpetuarà la memòria

Girona

L’idil·li amb Girona anima Ibercamera a portar la Simfònica de Viena el 2022

Girona

273 cartes indultades

Barcelona

Rap de Girona alça la veu en suport de les persones refugiades

girona

Troben al Pla de l’Horta un pati enllosat i una gerra

Sarrià de Ter (Gironès)

Esgotades les entrades per al concert pilot dels Love of Lesbian al Palau Sant Jordi

Barcelona