Arts escèniques

Sâlmon, al plató

El festival d’exploració en directe de l’art ajunta Poderosa,Antic, Caldera i Graner en concepció i desenvolupament

La majoria de les novetats es presenten en blocs televisius, jugant a la improvisació

El Sâlmon es va presentar amb una samarreta d’un peix (amb un traç infantil) que nedava riu amunt fa vuit anys. En aquesta novena edició, el festival d’exploració en directe de l’art ha volgut ampliar mirades i integrar en l’equip que ho desenvolupi a La Poderosa, l’Antic Teatre, La Caldera amb el centre de creació d’El Graner, que en va ser l’impulsor. Les quatre estructures culturals han encarregat el seu desenvolupament a quatre artistes que facin la funció de comissariat (Sofía Asencio, Bea Fernández, Iñaki Álvarez i Ariadna Rodríguez, així com la curadora Dianelis Diéguez) perquè facin una proposta per aquest 2021, pel 2022 i també pel període entre els dos aparadors. En plena pandèmia, han volgut revisar la relació amb la televisió i han convertit bona part del cartell del Sâlmon en una mena de talkshow televisiu de tarda: el Sâlmon transgredeix els codis establerts de la televisió i envaeix un plató.

Fa setmanes que les càmeres de betevé participen en el procés d’uns espectacles que es desenvoluparan improvisadament en directe. Per exemple, Guillem Mont de Palol, Marcia Lança i Daniel Pizamiglio s’inventaran una sèrie de sobretaula que anirà evolucionant, de dijous dissabte. Ariadna Rodríguez aclareix que s’ha compatit el codi perquè el recurs de les càmeres sigui tan ampli com sigui possible. També és cert que es podrà veure com a espectadors en directe o via streaming i que seran experiències diferents. Perquè, des de casa es podran veure els fons dels Chroma i l’espectador en directe s’ho haurà d’imaginar. En aquesta mena de programa cultural televisiu (que reivindica la primera televisió que encara no estava tan mediatitzada i donava pas a veritables experiments artístics als anys setanta), també hi haurà entrevistes insòlites a artistes, videoartistes que podran projectar en pantalla gegant (per als espectadors que estiguin al Mercat de les Flors) i una mena de banda de música i artistes que faran les transicions entre un espai i l’altre.

A part, hi ha dos espectacles a la Pina Bausch. Soren Evinson estrena Just desire, un treball que torna a posar el cos com a primer dispositiu escènic i que vol ser una crítica al consumisme que ha limitat i mercantilitzat el desig. (Les actuacions seran dijous i divendres a les 20.30 h). Dissabte, l’artista grega establerta a França Katerina Andreou planteja a Zeppelin Bend una reflexió sobre el lliure albir. El seu treball revela que la tecnologia es regeix, avui, per unes estructures de poder que fiscalitzen la creació.

Per acabar, al Graner, diumenge al matí es desenvolupa un altre treball insòlit: Okay confiance. Serà la tretzena generació d’un espectacle que es genera a partir d’una base que aporten persones que l’han realitzat anteriorment i que traspassen a creadors que aporten altres continguts coreogràfics. I que esdevenen peces d’una nova baula d’aquesta cadena de transmissió. Art en directe, no televisió, aquest cop.

LA XIFRA

180.000
euros
té el pressupost dels 5 dies d’accions del Sâlmon i les programades fins a l’edició vinent, una xifra “precària” per a un festival d’art contemporani, segons Semolina Tomic, de l’Antic Teatre.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA
CrÒNICA

Un Sant Jordi fred, però esplendorós