Arts escèniques

Crítica

teatre

Cerebral

Juan Carlos Martel proposa donar veu als joves a través d’un espectacle que parteix d’El mal de la joventut de Brückner. La peça s’ha fet a partir de joves actors (menors de 30 anys). Això permet sumar l’experiència testimonial i també disposar d’una àmplia temporada de cinc setmanes, a diferència dels seus dos anteriors docudrames amb sensesostre (Sis personatges) i àvies (Càsting Giulietta). En la mirada s’hi han anat afegint altres referències que qüestionen com superar la joventut i arribar a una maduresa, sense aburgesar-se. I evitant el suïcidi. Però aquesta referència tan romàntica, a la qual Brückner va aferrar-s’hi per expressar la incertesa d’una joventut d’entreguerres, acaba sent cerebral, racional: massa dita i poc viscuda. I aquest és un llast que supera la veu dels joves del segle XXI.

Les capes de lectures es van superposant a través de pantalles que reprodueixen detalls d’una posada en escena per Jordi Mesalles, els anys vuitanta, i de primers plans de l’escena. Hi ha una quantitat ingent de material que s’aboca quasi amuntegat, en un excés marca del romanticisme més extrem. Però, tot i la notable qualitat de les actuacions dels intèrprets (un dels atractius de la peça, sens dubte), costa que traspassi a la platea. En realitat, el director fa un pas més que els anteriors docudrames. Perquè entén que, des de la Covid, la funció en directe del teatre es completarà amb càpsules de vídeo. Aquestes, que apareixen insinuades a l’escena, tenen tot un altre discurs a desplegar, que el complementa. Però que, ara, costa saber-lo interactuar amb l’art en viu. El director obre, doncs, un nou camí que pot ser molt fructífer, tot i que no s’hagi ensamblat bé.

A L’Antic Teatre una peça molt més intuïtiva, Cry babies, fa una fiblada més punyent des del joc, agafant el testimoni de Paisajes para no colorear. Les de The followers clamen al Poder: “Creeu monstres per després queixar-vos que destrueixen les nostres ciutats.” Foto nítida avui de la reacció al carrer, arran la detenció de Pablo Hasél.

La malaltia
Direcció: Juan Carlos Martel
Dramatúrgia: Íngrid Guardiola
Teatre Lliure Montjuïc Sala Fabià Puigerver, dissabte 6 de març (fins a l’11 d’abril)


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

societat

La biblioteca de Cassà de la Selva ja porta el nom de Maria Corominas

cassà de la selva
música

La cantant gironina Jost Jou debuta amb ‘MFQM’: més forta que mai

girona
poesia

Guillem Pérez: “El cor és el vehicle amb què avancen la lectura i la vida”

cadaqués
Cultura

Mor Eduard Lluís Muntada, la veu en català de Vyvyan, el punky d’‘Els joves’

societat

Lectura de poemes i dos concerts per Sant Jordi

santa coloma de farners
SALT

Una marató de contes i música per amenitzar la Diada de Sant Jordi

SALT
Els propers reptes

Els propers reptes

BARCELONA
ÒPERA / DANSA

El Liceu convidarà Bieito, Ollé, Castellucci i McVicar el 24/25

BARCELONA
LLIBRES

“Calonge, poble de llibres” prepara una gran festa per Sant Jordi

CALONGE