Música

Crítica

música

Línia de flotació

Em sembla que era George Steiner qui afirmava que una de les manifestacions possibles davant l’experiència musical era de naturalesa psicosomàtica. Des de sentir l’esgarrifança i haver de plorar fins a poder assolir una estat de pau, serenor i beatitud infreqüent. Un estat com l’assenyalat és el que va quedar-nos als assistents a una de les dues sessions que l’extraordinari pianista hongarès András Schiff va oferir, aquest dijous, al Palau de la Música. Amb un programa que combinava brillantment les obres de Bach i Beethoven, el primer bloc ens va portar a una associació entre el Bach juvenil del Capriccio BWV 992 i la Sonata “els adeus”, op. 81 a del músic de Bonn. Amb aquella claredat expositiva de Schiff, tan marca de la casa, i intel·ligència en la construcció sonora, cert és que la temàtica de l’adeu ens va introduir a una temàtica profundament humana com és la de l’adeu i els comiats. D’aquest pla humà i terrenal, però, vam passar a qüestions més metafísiques i pròpies d’aquell que és conscient d’arribar a les darreries i acaballes de la vida.

I el cert és que la unió del Ricercar de L’Ofrena Musical bachiana i la Sonata, opus 111, totes dues obres compostes en els darrers anys de la vida dels seus creadors, ens va portar cap als territoris del sublim, aquells on el llenguatge escrit és incapaç de definir. El sotasignant pot dir només que, físicament, érem al Palau, però ontològicament ho desconeix. En acabar i després d’un bis amb l’Ària de les Goldberg la corroboració que Schiff havia aplicat sàviament el conegut consell de Robert Schumann: “Si vols comprendre el significat de la música, comprèn-ne la forma.” Ja a fora del carrer, la sensació de romandre en una autèntica línia de flotació.

András Schiff
Palau de la Música, 8 d’abril


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Llibres

Òmnium impulsa una recollida de llibres per renovar el fons de les biblioteques

Barcelona

Faulkner, l’autor de les mil veus

Barcelona
MÚSICA

Guillamino: “A la música del país, li falta un sentiment una mica més de tribu”

BARCELONA
música

Lecocq debuta amb ‘Sous la glace / Sota el gel’, un manifest bilingüe contra la superficialitat

la bisbal d’empordà
Crítica
música

Blau de Colònia

GIRONA
calonge

L’Orquestra Di-versiones encapçala el cartell del tercer OncoMusic Fest

calonge

Llum verda a la nova biblioteca central pendent de trobar el finançament de 13,9 milions

SANT CUGAT DEL VALLÈS
TEATRE

El TNC aborda la crítica al sistema judicial amb ’Els criminals’

BARCELONA
Cultura

Adeu a Lorena Velázquez, la reina del cinema fantàstic