Arts escèniques

Sanzol reclama, en un insòlit bar, la llibertat

El nou director del Centro Dramático Nacional, Alfredo Sanzol, es volia estrenar dirigint un text propi: El bar que se tragó a todos los españoles. Ara la peça es pot veure fins diumenge al Lliure de Montjuïc. L’obra, de tres hores de durada, ha obligat a avançar l’horari de la funció per poder garantir el retorn dins del toc de queda. L’obra té una arrencada autobiogràfica (parla del seu pare que va penjar els hàbits de sacerdot per formar una família) que es va dispersant amb altres subtrames i que permet treure foscor a les ombres de la Transició.

Enfrontar-se al poder de l’Església per demanar la dispensa exigia molta fortalesa i perseverança. Als anys 70 i 80, segons comenta el dramaturg, les persones “s’enfrontaven per aconseguir la llibertat radicalment; nosaltres la donem per feta, avui, però s’ha de construir cada dia”.

Sanzol és un dramaturg que ha treballat amb T de Teatre (es preveu la reposició de Delicades pel Grec) i construeix les trames de manera intuïtiva, alternant veritat i ficció. El seu pare mai li va arribar a explicar el seu secret, per pudor, possiblement. No volia que els estigmatitzessin a l’escola. Ell, però, hauria pogut respondre a la pregunta del fill: “Dona una vida per tenir-ne dues?”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

bcn film fest

Tirar-se els plats pel cap a la Costa Brava

Barcelona
Cinema

Uns dracs amb ADN xinès, australià i europeu

màlaga

Salvat-Papasseit, sempre jove

Barcelona
Margarida Aritzeta
Escriptora, autora de ‘Les dones del lli’

“La lluita i el camí fet per les dones no han estat endebades”

Valls
Drama biogràfic

Radiografia d’una relació tòxica amb un home més gran

Crítica

La recerca de tresors enterrats

Guaita què fan ara
Sèries

La llarga ombra del masclisme seguint el rastre d’un assassí en sèrie

Drama

‘Rosalie’, una dona barbuda contra la societat

animació

‘Hate songs’, ferides que no es curen