Cultura popular

Patrimoni

Mig segle de gegants

Per Corpus es compliran 500 anys de la primera notícia del ball d’un gegant a Olot

La parella actual estarà acompanyada pels nans i els cavallets

Quatre sous –unitat del sistema monetari carolingi– va cobrar el ballador del gegant d’Olot pel Corpus de 1521. És la notícia més vella que es conserva sobre l’existència de gegants a la capital garrotxina i es troba a la llibreta del clavari de l’època. De fet, parlar de gegants no és correcte, perquè, a Olot, el gegant va passejar i ballar molts anys sense companya. La primera notícia –també al llibre del clavari– d’una gegantessa olotina és del 1609.

Olot té una de les parelles de gegants més emblemàtiques del país i d’un valor artístic indiscutible. Això no obstant, el gegant que es va construir fa mig segle no tenia res a veure amb el caràcter festiu dels actuals. De fet, com a la majoria de ciutats mitjanes i grans de Catalunya, aquesta figura i altres representacions del bestiari estaven íntimament lligades a la processó de Corpus. El gegant tenia la funció de la representació cívica i del govern municipal i la resta de figures o bé eren una figuració del pecat o bé servien per explicar teatralment algun aspecte de la religió catòlica o eren símbols. En el cas d’Olot, a part de la processó del Corpus, està documentat que els gegants també havien participat, antigament, a les processons de Sant Esteve i de Santa Sabina, patró i copatrona de la parròquia de la ciutat i en d’altres commemoratives de fets puntuals, com per la canonització de sant Josep de Penyafort (1601).

En el cas d’Olot, els gegants van participar a la processó del Corpus fins a principi de la dècada del 1980, encapçalant la comitiva municipal presidida per l’alcalde de torn. Posteriorment, van continuar fent la cercavila de la vigília, el ball a la plaça Major i la sardana de Corpus, tradició que encara perdura avui en dia. Dels gegants antics, només es conserven els caps i les carcasses dels que s’atribueixen a l’escultor Ramon Amadeu i que daten de principi del segle XIX, que van ser substituïts el 1889 pels actuals, obra de Miquel Blay i Celestí Devesa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

Eduard Costa publica l’enèrgic ‘Ben amunt’, el primer disc signat amb el seu nom

sant pol de mar
Bernat Salvà
Periodista i escriptor

“Un llibre de viatges pot tenir la complexitat de la vida mateixa”

Barcelona
Novetat editorial

Jaume Planas dissecciona la fauna local d’un barri com n’hi ha tants

blanes
Música

Empúries acull un concert de músics exiliats

L’Escala
cultura

L’Arxiu Lafuente de Santander compra la col·lecció d’objectes culinaris d'Antoni Miralda

barcelona
FESTIVAL DE CANES

Jonás Trueba aposta per l’amor

canes
arts escèniques

Catorze finalistes catalans als Max, amb una gala dedicada a Guimerà

barcelona
GIRONA

Unes 700 persones assisteixen al Pati Cultural 2024

GIRONA
patrimoni

Manresa restaura l’escultura dedicada a Josep Anselm Clavé

Manresa