Cultura

Magnificar el Tapís

Reforma integral i de discurs del Museu Tresor de la Catedral de Girona amb l’objectiu de dignificar-lo

Es trasllada el Tapís de la Creació d’un espai angoixant a una nova sala que en destaca l’impacte i contemplació

Les especialistes del Museu del Tèxtil de Terrassa procedien ahir, a les sis de la tarda, a traslladar el Tapís de la Creació, de la sala estreta, un cul-de-sac, on fins ara estava anxovada la peça principal del Museu Tresor de la Catedral de Girona, a un espai més gran, on el brodat romànic i amb “tant magnetisme”, com la va definir el director del museu, Joan Piña, quedarà exposada per ser contemplada amb plenitud. La instal·lació de la joia de la col·lecció al seu nou espai, uns cinc metres físics però que ho canvien tot, era una de les operacions més delicades de les obres de renovació integral del Museu Tresor amb les quals s’ha volgut “dignificar” l’equipament i remarcar-ne el valor a escala internacional. Piña lamentava que, tot i tenir peces d’excel·lència, “és un museu que passa desapercebut”. Aquest matí hi haurà un altre moment crític: amb l’ajuda d’una grua des del passeig Arqueològic, s’entrarà a través d’una de les finestres de la nova sala del Tapís el vidre de 6 metres d’alçària per 3,5 d’amplada que l’ha de preservar.

Millorar la visita, també en termes d’accessibilitat i de seguretat, al Tapís de la Creació, ha estat la idea entorn de la qual s’ha concebut la reforma completa del Museu Tresor i alhora un nou discurs museogràfic. Aquesta nova narració, segons destaca el director del Museu Tresor, Joan Piña, ha comportat remoure totes les peces de la col·lecció. S’ha optat, segons destaca Piña, per apostar per la tendència museogràfica actual del “menys és més”. Així, de la vuitantena de peces que hi havia, se n’exposen unes quaranta, escollides les “més representatives del patrimoni catedralici”. També s’han renovat les sales de dipòsit on es custodien més de 1.300 peces, que ara es catalogaran en format virtual.

El museu reformulat disposa d’una sala vestíbul més noble que ha fet traslladar la botiga, guanyant així en espai. La primera sala estarà dedicada a la catedral romànica que exposarà la col·lecció d’arquetes, amb la principal, l’arqueta d’Hixam, però també peces de la comtessa Ermessenda. El protagonista d’aquesta sala serà el manuscrit del Beatus. La segona sala, seguint el recorregut històric de la catedral, se centrarà en la gòtica actual. El patrimoni que s’hi llueix és pictòric, amb diferents taules, i d’orfebreria, amb creus processionals i la custòdia de Corpus. Tanca el discurs d’aquesta segona sala el retaule de Santa Helena, la primera peça renaixentista de tota la península Ibèrica i que, recalca Piña, “serveix molt bé de cloenda”. El protagonista d’aquesta segona sala és, però, l’escultura de Sant Carlemany. La tercera sala és la monogràfica del Tapís. Un audiovisual que n’explica la història complementa de forma didàctica la visita. “El que volem és aconseguir un primer impacte inicial, i un cop s’hagi visionat l’audiovisual es pugui veure el Tapís no només com a peça estètica sinó sabent-ne l’art i significat”, destaca Piña. El museu ha guanyat una sala, que abans era un magatzem, inclosa a la torre Cornèlia, i que ha de servir de cirereta de la visita. S’hi mostraran peces relacionades amb el culte i l’aixovar litúrgic. “És una sala tresor per lluir el patrimoni catedralici, des de frontals d’altar, calzes o bàculs de bisbes.”

LA DATA

25.06.21
divendres
és la data prevista per a la inauguració oficial de l’equipament renovat.

De la pedra i la foscor, a la calidesa

S’ha reorganitzat el recorregut d’entrada i sortida, que ara és lineal i esponjat, i que ja no es farà per la banda de l’escalinata sinó directament per la catedral. Així el visitant, quan entri al Museu Tresor, ja haurà fet la visita a la catedral, i la intenció és que es passi “de la foscor i la pedra” a parets blanques i a un aspecte “més relaxat i càlid” de les antigues sales capitulars, segons l’arquitecte responsable del projecte de canvi d’imatge, Josep Vilanova. L’arquitecte va remarcar l’actuació feta a la sala del Tapís, amb un primer atri de fusta per crear un ambient lumínic i de so diferent. També han marcat el terra des d’on es pot veure el Tapís d’ una sola peça. Les obres es van idear l’any 2018 i es van començar a executar l’octubre passat, endarrerides per la pandèmia. Han tingut un cost d’entorn el milió d’euros; la meitat, aportada per la Generalitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
PILARÍN BAYÉS
Il·lustradora

“Mil vegades un editor m’ha fet confiança”

barcelona
Billy Bragg
MÚSIC

“La definició americana de ‘llibertat’ ha esdevingut predominant”

BARCELONA
opinió

Gaudí i l’avantguarda francesa

Historiador de l’art
opinió

‘Stella splendens’

Historiadora de l’art
Crítica
òpera

Repetició amb escassa diferència

Pere Bellès invita a pensar la cabana com a espai mental

Salt

Qüestió pendent

Barcelona

El Museu de l’Empordà dissol fronteres

Figueres

El Desembre en Dansa portarà per cinc dies l’art en moviment a Celrà

Celrà