Música

Goerne, com a casa

El baríton Matthias Goerne, sempre fidel a la Schubertíada, obrirà avui la 29a edició del festival empordanès, acompanyat per l’orgue de la basílica de Castelló

El festival ha programat divuit concerts fins al 29 d’agost, la gran majoria a Vilabertran

El baríton alemany Matthias Goerne obrirà aquest vespre a la basílica de Castelló d’Empúries la 29a edició de la Schubertíada o, per ser més precisos, de l’àmplia franja empordanesa del festival, que programa també concerts a Barcelona i a la localitat basca de Valdegovía / Gaubea, però que té el seu origen i el seu cor a Vilabertran. Que Goerne inauguri la Schubertíada gairebé no és una notícia, perquè el cantant ha actuat en 25 de les 29 edicions del festival, amb una fidelitat que costaria trobar entre altres intèrprets i festivals. “Ell era de l’Alemanya de l’est i la primera vegada que va sortir del seu país va ser per venir a actuar a Vilabertran. Fins i tot, una vegada que li van proposar anar a actuar al Festival de Salzburg, ell va dir que no, perquè el mateix dia tenia previst fer un concert a Vilabertran. I quan li van preguntar on era Vilabertran i per què era tan important per a ell anar-hi, Goerne va respondre que a la nostra Schubertíada hi ha un dels millors públics de lied del món i també un dels més fidels. I ara hi torna sempre que pot, convertit ja en una figura mundial”, explica Jordi Roch, president i fundador de la Fundació Franz Schubert de Barcelona, organitzadora de la Schubertíada. Per la mateixa confiança entre el cantant i el festival, quan Goerne va dir a l’organització que aquest any volia fer-hi un concert amb orgue, de seguida li van oferir la basílica de Santa Maria de Castelló i el seu imponent orgue del segle XIX, que avui tocarà Juan de la Rubia. La jove violinista María Dueñas completarà el trio encapçalat per Goerne, que interpretarà obres de Bach i Brahms. No serà l’únic programa d’aquesta Schubertíada sense obres de Schubert: de fet, com explica Roch, no és una premissa del festival que se n’hagin d’interpretar. “El nostre objectiu principal és evocar les reunions que Schubert feia a Viena amb els seus amics i seguidors, on es parlava de tot, de política, de literatura, de filosofia..., per acabar gairebé sempre amb Schubert tocant el piano.”

Evidentment, la música de Schubert tindrà un paper preeminent entre els divuit concerts programats fins al 29 d’agost, la gran majoria a la canònica de Santa Maria de Vilabertran, excepte un altre a Castelló i dos a Vilajuïga. Per exemple, aquest any s’interpretaran els tres grans cicles de lieder de Schubert, en tres concerts diferents: Winterreise (‘viatge d’hivern’), que interpretarà demà divendres el baríton Andrè Schuen, acompanyat per Daniel Heide al piano, en el primer concert d’aquesta edició a Vilabertran; Die schöne Müllerin (‘la bella molinera’), a càrrec del baríton Konstantin Krimmel, també amb Heide, el divendres 20 d’agost, i Schwanengesang (‘el cant del cigne’), que amb altres lieder cantarà el cèlebre baríton Florian Boesch, juntament amb el pianista Malcolm Martineau, el dissabte 21 d’agost.

Al costat de noms ja consolidats com ara el tenor Christoph Prégardien, que el 18 d’agost interpretarà cançons de Wagner, Duparc i Schumman, i la soprano Julia Kleiter, que el dia 19 cantarà lieder de Liszt, Mahler, Wolf i Strauss –en els dos concerts el pianista serà Julius Drake–, la Schubertíada també aposta pel talent jove: la tarda del dissabte 28 actuaran a Vilabertran quatre cantants seleccionats entre els participants a l’Acadèmia de la Schubertíada, dirigida per Wolfram Rieger: Ferran Albrich, Marc Serra, Cecilia Rodríguez i Jesús López Blanco. “Si només portem aquí grans cantants internacionals a fer els seus concerts, després què en queda? Sense la pedagogia aquest país se’n va en orris”, remarca Roch.

Com ja és tradició, el Quartet Casals oferirà el concert de cloenda de la Schubertíada, el diumenge 29 d’agost, amb obres de Mozart, Salim i Xostakòvitx, però abans pel festival hauran passat també el quartet de saxos Kebyart Ensemble; un altre quartet format per Arnau Tomàs (violoncel), Anna Puig (viola), Bernat Prat (violí) i Joan Seguí, que tocarà l’orgue de Castelló; el violoncel·lista Edgar Moreau; els pianistes Emma Stratton, Javier Perianes, Nicholas Angelich–amb les Variacions Goldberg de Bach– i Imogen Cooper, amb un programa dedicat a Schubert; la soprano Katharina Konradi; el baríton Samuel Hasselhorn; la mezzosoprano Ema Nikolovska, i la soprano Anna-Lena Elbert.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

llibres

Immigració obligada narrada pels protagonistes

Barcelona
opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda