Arts escèniques

Crítica

teatre

Matalassos per apagar un crit

No caldria res més que una veu i un cos que transmeti aquest dolor

Per apagar un crit es posa un coixí a la cara. Per provar de callar el dolor de la poderosa Clitemnestra cal un escenari ple de matalassos. En realitat, és només un recurs útil per usar-lo com a diferents localitzacions perquè quan l’actriu Núria Prims commou realment és quan s’empassa el seu crit (en saber que la seva filla Ifigènia serà sacrificada perquè els déus permetin avançar la tropa cap a Troia) com qui agafa aire per no perdre la vida.

Agustí Villaronga deu ser un director pacient i constant. Perquè, després de servir El testamento de María amb una incommensurable Blanca Portillo, reprèn una altra de les biografies reescrites per Colm Tóibín: Clitemnestra. Ara, amb Núria Prims, que ja havia brillat amb aquella llum estranya, obliqua de La Carlana a Incerta glòria. I també amb un estol d’actors que donen presència física a les ànimes d’aquesta dona, tinguda històricament com una dona capriciosa, cruel i assassina. La peça és una nova oportunitat per posar-se a la pell dels botxins i, si no justificar la seva acció sanguinària, sí entendre el dolor que hi transita que l’empeny a la venjança.

La posada en escena de Villaronga insisteix (com a Testamento de María)en la grandiloqüència escènica que cobreix, pràcticament tot l’espai. Però el que interessa és plasmar el dolor de Clitemnestra i aquest traspassa quan mira cap endins, raó per la qual, en realitat, no caldria absolutament res; només una veu i un cos que transmet aquest dolor, aquesta buidor. Tampoc hi ajuda gaire l’estol d’actors, que no tenen prou dimensió per poder argumentar la col·laboració o el desacord amb la protagonista.

És imprescindible, això sí, que les produccions de parla catalana circulin entre les comunitats que utilitzen aquesta llengua per fer-les visibles més enllà de casa seva.I, en aquest sentit, cal celebrar que, gràcies a la solvència del triumvirat Prims-Villaronga-Tóibín aquesta Clitemnestra hagi arribat al Principat. I només cal esperar que vagi ampliant la temporada.

Clitemnestra, a casa dels noms
Autoria: Colm Tóibín
Direcció: Agustí Villaronga
Dijous 23 (fins avui) al Romea


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona
Éric Besnard
Director de cinema

“Hem caigut en l’histerisme col·lectiu i no parem a pensar”

Barcelona