Arts escèniques

Sense dansa estratègica

El sector de la dansa a Catalunya no tindrà el 2022 cap festival amb la condició de ‘mercat estratègic’, després que el Sismògraf hagi renunciat a aquest estatus

Sense mercat estratègic de dansa per al 2022, es busca alguna fórmula de transició

No hi haurà festival de dansa estratègica el 2022. La decisió del Sismògraf de renunciar a aquest estatus per poder transformar el festival cap a propostes escèniques a la natura, deixarà la dansa òrfena de mercat estratègic. L’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) va presentar com a substitut el festival de la Quinzena de Dansa Metropolitana al novembre (pendent d’acordar condicions amb algun dels ajuntaments de l’àrea metropolitana), però no ha passat el tall. L’Associació de Companyies Professionals de Dansa ( ACPD ) i l’Associació de Professionals de la Dansa de Catalunya ( APdC ) han iniciat un debat, encara obert, sobre quin és l’ideal de mercat estratègic. Aspiren que s’obri a tots els ventalls, amb major eclecticisme, ensenyant la collita de cada any.El municipi que hauria de programar aquest mercat hauria de disposar de molts espais escènics, amb molta proximitat entre ells, i una notable oferta hotelera i facilitats per accedir-hi (en transport públic o privat). Els festivals de dansa actuals, com el Dansàneu (Esterri d’Àneu), l’Ésdansa (les Preses) o el Deltebre Dansa (Deltebre), estan adscrits al seu territori i amb notables dificultats logístiques. També es mouen amb uns calendaris poc propicis per convidar programadors.

El director de l’ICEC, Miquel Curanta, lamenta que el debat impossibiliti disposar del mercat estratègic de la dansa per al 2022, tot i tenir-hi una partida pressupostària. En el fons, tothom coincideix que cal trobar la fórmula per incrementar la contractació de dansa, tant al mercat municipal com a l’internacional. A l’ICEC admeten que la proposta va arribar amb unes setmanes de retard: volien que el nou acord se signés amb el nou equip de cultura amb ple coneixement.

Roberto G. Alonso, president de l’ACPD, opta per no prendre decisions precipitades i, en tot cas, buscar una fórmula de transició per al 2022 i tenir el model consensuat per al 2023. Xevi Dorca, president de l’APdC, desitja que el nou mercat pugui tenir una major representativitat (com podria ser l’arc mediterrani) tot i seguir-se fent a Catalunya.

Un mercat estratègic és el que busca, amb la major eficiència possible, ensenyar les estrenes als programadors per poder dissenyar programacions d’arreu. Avui, l’ICEC està estudiant cinc casos d’èxit europeu que s’apropin al format, més asèptic (com el Come & See impulsat per Ciatre fa una dècada i que es va abandonar perquè els resultats eren insuficients, en relació amb el seu cost). Per a Dorca, és important reactivar el pla d’impuls de la dansa, que acaba de caducar, i que també treballa, entre altres camps, en el suport als programadors per perdre la por a oferir dansa als seus espais.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Les cares diverses del ‘true crime’

Barcelona
novetat editorial

L’assassí més famós d’Irlanda, radiografiat

Barcelona
Laia Vilaseca
Novel·lista

Laia Vilaseca: “Escrivint, continuo sent jardinera i no arquitecta”

Barcelona
ARTS ESCÈNIQUES

L’Alegria que ‘triomfa’ als Premis de la Crítica

BARCELONA
música

El nou festival Guixolstronic proposa 12 hores de música electrònica

st feliu de guíxols
cultura

L’associació de museòlegs, sobre el polèmic canvi d’orientació del Museu del Disseny: “Caldrà esperar a que es presenti el projecte definitiu”

barcelona
Música

El Festival de Prada s’estén i ofereix concerts sense fronteres

Girona
DANSA

El Sismògraf convoca a respirar amb la natura i a flirtejar amb la tecnologia

OLOT
Crítica
música

Sostinguts per l’estiu

GIRONA