Arquitectura

Uns premis FAD molt catalans

L’estudi Arquitectura-G guanya el prestigiós guardó d’arquitectura pel bloc d’habitatges Llacuna, al Poblenou

La reforma de la plaça del Carme d’Olot guanya ‘ex aequo’ la categoria de ciutat i paisatge

Pluja de pre­mis FAD a Cata­lu­nya, que s’han lliu­rat aquest dimarts. I això no és l’habi­tual. El guardó d’arqui­tec­tura ha estat per al bloc d’habi­tat­ges Lla­cuna, al barri del Poble­nou, de Jonat­han Arna­bat, Jordi Ayala-Bril, Aitor Fuen­tes, Igor Urdam­pi­lleta i Albert Guerra (Arqui­tec­tura-G). En la cate­go­ria de ciu­tat i pai­satge, ha enllu­er­nat al jurat la reforma de la plaça del Carme d’Olot, d’Edu­ard Callís i Gui­llem Moli­ner (unpa­relld’arqui­tec­tes), que ha rebut el reco­nei­xe­ment ex aequo amb la Bibli­o­teca e Arquivo do Município de Grândola, a Por­tu­gal, de Pedro Matos Gameiro i Pedro Domin­gos. I en inter­ven­ci­ons efímeres, Miquel Mariné i Pol Esteve (Goig) han estat dis­tin­gits pel dis­seny de l’expo­sició Agri­logística, de l’artista Gerard Ortín, al cen­tre d’art de la Cape­lla. El FAD d’inte­ri­o­risme, en canvi, ha volat més lluny, a Madrid: se l’ha endut la casa El Garaje, dels arqui­tec­tes Ophélie Her­ranz i Paul Galindo (Nomos).

L’estudi Arqui­tec­tura-G, fun­dat el 2006, ha estat merei­xe­dor del pres­tigiós guardó, que arriba a la 64a edició, per, segons el jurat, “haver resolt de manera excel·lent el difícil tema de la par­cel·la en can­to­nada”. L’edi­fici Lla­cuna (al número 6 d’aquest car­rer) és “una obra d’habi­tatge col·lec­tiu que dibuixa la ciu­tat de manera sen­zi­lla i silen­ci­osa donant res­posta a un tema molt impor­tant: habi­tar.” La reac­ti­vació de la plaça del Carme d’Olot és, en parau­les dels experts que l’han valo­rada, una ini­ci­a­tiva de premi perquè “crea espais par­ti­ci­pa­tius”. I la inter­venció Agri­logística va excel·lir per “la comunió entre l’espai i l’obra expo­sada.”

El jurat, for­mat per Inês Lobo com a pre­si­denta i Paloma Cañiza­res, Josep Puig­domènech, Pep Qui­lez, Maria Rubert de Ventós i Jorge Vidal com a vocals, ha apos­tat per totes aques­tes obres perquè “apor­ten solu­ci­ons als rep­tes ambi­en­tals i soci­als mit­jançant plan­te­ja­ments útils i bells, vin­cu­lant els pro­gra­mes a la lògica del lloc, i a través de tècni­ques cohe­rents amb l’entorn i les urgències que reclama la situ­ació pre­sent.”

La festa en clau cata­lana és encara més com­pleta perquè el FAD inter­na­ci­o­nal també s’ha fixat en un pro­jecte de firma d’aquí: Air/Aria/Aire, la pro­posta del pavelló català de la Bien­nal de Venècia, de l’arqui­tecte Olga Subirós. Torna a ser un cas de premi com­par­tit, amb el nou museu Munch d’Oslo, de Juan Her­re­ros i Jens Rich­ter. El jurat d’aquesta cate­go­ria (pre­si­dit per Carme Pinós, amb Pere Bui i Diane Gray de vocals) ha des­ta­cat de l’expo­sició al gran esde­ve­ni­ment de la ciu­tat dels canals el seu “espe­rit crític amb les con­di­ci­ons ambi­en­tals, una con­tri­bució necessària en un entorn de reflexió com ha de ser la Bien­nal de Venècia, més enllà de la funció de cele­bració de l’arqui­tec­tura”.

I encara una bona nova més per a la pro­fessió del país: el lli­bre El Esco­rial: impe­rio y estómago, de l’artista bar­ce­loní David Bestué, s’ha empor­tat el FAD de pen­sa­ment i crítica, ex aequo amb Capi­tal de pro­vin­cia, de Car­los Romero Rey.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia