Cinema

Cronenberg busseja al nostre inconscient

“El cinema sempre ha sentit atracció per allò que està prohibit”, va dir ahir en el Festival de Sant Sebastià David Cronenberg, que ha estat distingit amb un dels premis Donostia de la 70a edició, juntament amb Juliette Binoche. El cineasta canadenc ha presentat fora de concurs Crímenes del futuro, una altra història pertorbadora, ambientada en un futur en què la tecnologia i la degradació mediambiental fan evolucionar els éssers humans, que pateixen ràpides mutacions dins dels seus propis cossos. Viggo Mortensen i Léa Seydoux interpreten una parella que converteix aquestes metamorfosis en espectacles artístics.

El director va oferir una autèntica masterclass en la roda de premsa del premi, en què va revelar algunes claus per entendre el seu cinema: “Fa un temps vaig fer un discurs sobre el crim en l’art, en què afirmava que l’art i els artistes, en essència, són criminals. L’argument està basat en Freud. La civilització representa una opressió, hem reprimit els impulsos, els instints de violar, assassinar... Hem creat una societat en què ens podem trobar tots aquí sense matar-nos.” L’art, per a Cronenberg, s’interessa justament per “les parts inconscients de nosaltres, ocultes, primitives, que han estat reprimides, però encara necessitem entendre i expressar”.

Proposta de viatge

El director de La mosca, Inseparables, Crash o Una història de violència entén el seu cinema com un viatge: “Alfred Hitchcock deia que manipulava el públic com titelles, els feia riure, passar por, tensió. Jo no veig el cinema així. El que faig és experimentar el que em sembla interessant en un viatge creatiu: vaig inventant coses, a veure si revelen cosses interessants o entretingudes, i proposo al públic que m’acompanyi en aquest viatge.”

No creu que, com a cineasta, sigui un profeta, que prediu el que passarà en el futur, ni un polític que proposi solucions: “Com a artista, tens antenes més sensibles que la resta de gent i estàs constantment jugant-hi, creant narratives a partir del que reps o absorbeixes. De vegades, accidentalment predius coses del futur amb precisió.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

novetat editorial

Verdaguer, l’autor català més biografiat

Barcelona
Crítica

Set de... coherència

TRADICIONS

El Ple de l’Ascensió aprova la celebració de La Patum de Berga

BERGA
Llagostera

El Festival Espurnes viu la seva edició de més èxit

Llagostera
CULTURA

Mor Roger Corman, icona del terror i mestre de grans cineastes a Hollywood

Música

‘Zorra’ no convenç i situa Espanya a la cua d’Eurovisión 2024

Malmö (Suècia)
La crònica

Blanes estén una catifa vermella

La crònica

Dia de flexió i de reflexió en el festival Trapezi

música

Grabu: “Faig una música que aquí és poc habitual”

girona