Cultura

Fotografia

Un bagul ple de vida

Inspai selecciona 325 imatges del seu fons al volum ‘Mirades a la col·lecció’, una visió contemporània d’un segle de fotografia

Una dotzena d’autors reflexionen sobre les multituds, les festes, els retrats d’estudi o el treball

Allà on hi ha una mirada, continua havent-hi algú, malgrat tot. La definició més exacta d’un lloc inhòspit és de fet, no tant aquell on les condicions de vida han esdevingut intolerables, com aquell que ja no acull, on ningú no t’hi rep. D’aquí que els àlbums fotogràfics, fins i tot els que es rescaten del racó més amagat del bagul de la padrina, mai no en siguin, d’inhòspits, malgrat el temps transcorregut, encara que ja costi reconèixer-hi ningú. Aquest és l’exercici que proposa Inspai, el Centre de la Imatge de la Diputació de Girona, amb el llibre Mirades a la col·lecció. Una lectura contemporània a 100 anys d’imatges (1860-1960), on ha escollit 325 fotografies antigues d’una desena dels seus fons per retornar a la vida avantpassats, multituds, instants de felicitat, equilibris, identitats, festes i costums sovint ja esvaïts.

Les imatges, seleccionades d’entre un fons de prop de 40.000 documents pel fotògraf Josep Maria Oliveras i la gestora cultural Àngels Miralles, provenen de fons i col·leccions del mateix Inspai, com els de Lluís Hugas i Grau, Lobo Serra Batlle, Rafael Vilarrubias, Joaquim Cabezas, Pagès Fuertes, Valentí Fargnoli, Martí Roura, Josep Maria Vila, Emili Massanas i Burcet, Quim Giró o Iglesias-Xifra. Moltes són d’autoria desconeguda i d’algunes és difícil precisar-ne el lloc i la datació, però com assenyala la responsable d’Inspai, Natàlia Navarro, “totes tenen la particularitat que, per la seva espontaneïtat, captiven l’observador”. Per aquesta capacitat d’abolir distàncies i fer presents les desaparicions, les imatges, agrupades per temes, s’acompanyen dels textos de dotze autors convidats a repensar-les des del present: Mariona Comellas, Quim Curbet, Quim Espanyol, Cristina Garcia Molina, Rosa M. Gil Tort, Josep Maria Fonalleras, Cristina Masanés, Imma Merino, Lluís Muntada, Adrià Pujol, Marta Segarra i Mercè Vila. Hi ha des del retrat d’estudi convencional, fins al registre domèstic de les celebracions de Cap d’Any, les comunions, les excursions campestres, la recreació d’un erotisme casolà o la recusació de la rutina per mitjà de la disfressa i l’artifici; hi ha la delícia dels jocs d’infants i les complicitats entre colles d’amics, i la soledat del camp i del mar, i les senyores tibades posant al mateix enquadrament que unes filles que ja somien a ser modernes.

Amb la mateixa voluntat de “rellegir les col·leccions d’Inspai amb l’òptica d’avui, a més del llibre imprès, que es presentarà el 13 de desembre a la Casa de Cultura (tot i que ja és a la venda, a un preu de 27 euros), també es generaran continguts a les xarxes socials que es podran seguir amb les etiquetes #miradesINSPAI i #miradesfotografia per Instagram i Facebook. Aquest és el tercer volum de la col·lecció “Cent Anys d’Imatges”, que ofereix lectures transversals i temàtiques dels fons d’Inspai amb la voluntat de difondre la memòria fotogràfica de les comarques gironines. Iniciada l’any 2005 amb Dones. Els fons de l’Arxiu d’Imatges Emili Massanas i Burcet, va tenir continuïtat el 2007 amb De retratistes a fotògrafs. Els fons de l’Arxiu d’Imatges Emili Massanas i Burcet.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.